lördag 31 mars 2012

VISAFTON I BALSJÖS KURSGÅRD

Vädret..när vi gav oss iväg till Balsjö
var inte på sitt bästa humör
men väl vi.. som satt i bilen

och som sen..klev in genom kursgårdens port
Det första jag fick syn på..förstås

Var en torkad gren med djur ..mysigt
Vi trodde att vi var tidiga..MEN kring borden

satt redan en massa människor..när vi gjorde entre

Och MÅNGA tillkom..och det blev FULLTSATT
Så började då tonerna o sångerna klinga
Den första som tog sig an sitt instrument

var dragspelare Johanssons yngsta dotter
Som hanterade sitt instrument med bravur
och satte fart på takten i benen.. med sin ukrainsk låt
Efter henne kom storasyster..

lika skicklig hon.. på sitt instrument
Så var det då männens tur..med sång o spel
Med dragspel,gitarr fiol och flöjt
Härliga ..vackra visors nostalgitoner
öppnade upp alla sinnens... olika rum

Då jag glömt mina glasögon hemma..
kunde jag inte hänga med i allsången
MER än nån trudelutt..som minnet lagrat..som refränger
Men njöt av att lyssna på de andra
vars röster gav kraft i rummet

Mitt på hållet som man säger blev det "fika"
Kaffe med dopp och så småprat ..bordsgrannar emellan
Ett trevligt arrangemang..i trevliga människors sällskap
Och till HÄRLIGA nostalgitoners utgivande
Bjöd oss denna kväll på... i Balsjös kursgård

Vilken guldgruva ..av duktiga författare o kompositörer
som funnits.. vars musik än lever kvar i högsta välmåga
Och än ger glädje.. till taktfasta tonarter o text
Som Taube, Dan Andersson,Olle Adolfsson,Karl-Anton
Nils Ferlin mfl
Å så...Ruben med sina visor.. med en lite annan knorr på
Som den här

Och så ... Dan Andersson..

Tur man får sig till livs..sånt man lagt i glömskans rum

TACK för en UTOMORDETLIGT TREVLIG KVÄLL
Och till Sune o Olga som tog oss med dit

2 kommentarer:

  1. Ingen visafton utan Dan Andersson!
    Vilken fin bild av skogsvägen .... längst upp alltså..... nytagen?= Innan bakslaget?
    Kram
    /Ingemar

    SvaraRadera
  2. God morgon ..nää före bakslaget Gillar själv den här bilden..den symboliserar så mycke för mig och ger kraft och visar på..den härliga Grannäsnaturens magi Här är minusgrader idag o jag har tagit vårens första dopp ISKALLT var det ..Önskar dig en trevlig lördag/helg Kram

    SvaraRadera