onsdag 11 september 2013

DET HÄR MED ÄGGKOPPAR

GOD morgon..
Det är en sak som jag klurat på
Inte jämt..men någon gång så där
när jag har stött på dom på loppiset
då dom gett näring till mina tankar
och som utökats i samtal med andra
tills jag nu tror jag förstår
hur det hänger ihop VARFÖR man så sällan använder äggkoppar idag
Har jag nu fått EN uttänkt förklaring till

Först tänkte jag att de beror på bekvämlighet
Att vi tycker det är onödigt att söla ner disk
när det går lika bra att lägga ägget DIREKT på tallriken
Men så kom jag i kontakt med FÄRSKA ägg
RIKTIGT färska
Då insåg jag att det ÄR nog delvis DÄRFÖR..


Då de färska äggen som plockades/plockas direkt från hönsgården
eller de mer lokalbetonade som har kortare väg till butik och konsument
Är svåra att skala..medan de mindre färska är lätta att skala

Så det är nog en del av sanningen..att äggkoppar var nödvändiga DÅ
när de färska äggen var mer lättillgängliga
Minns ju själv i hela min uppväxt..att äggen var i äggkoppen
och man skar eller skalade bort toppen och åt med sked..innanmätet

Nu ställer man kanske fram dom..för den fina mysfaktorns skull
Eller om man HAR tillgång till riktigt FÄRSKA ägg
Dom med en gula som lyser som solen

Önskar er alla en "nykläckande dag med några tilläggsinsikter

2 kommentarer: