tisdag 3 september 2013

TIDLÖST med EFTERTANKAR

Egentligen har jag ju min diktsida
Men då inte så många är trakterade av dikter
lägger jag ut den här
En dikt som får tankarna att försöka mäta tidens gång
-en tid..inte allt för länge sedan
-som än ung :0) minns jag den
som barn.. när jag var hos mormor och morfar
När kläderna tvättades om sommaren nere vid "sjön"
var nog inte så många år då ..kanske 4-5 år
Men jag minns hedersuppdraget ATT få skölja några klädesplagg
i den forsande delens ut/inflöde till sjön
Lite orolig var jag ATT jag skulle tappa plagget i sköljlandets strida vattenmassa
Men jag klarade av det
Minns de härliga dofterna av nytvättade lakan..
hängandes i sommarsol och vind
Eld/rökdoften från värmepannan
Minns fikat med mostrarna och de glada skratten
min mormor..med huckle och förkläde och något vass blick
framför värmeögonen

HÄR kommer dikten ur boken "Störstorden",som väckte upp mina värmeminnen
**************************************************************************
TVÄTT.. av Britta Stenberg

Händerna var
kallvattenhärdade
spricksvidande och
sprängröda
Farmor med knivblick
under hopdragna
ögonbryn
fnyste.
-Att använda tocke nymodigheter som
tvättbräda,he kall ja int å tvätt.

Det NI..är något att tänka på
- tiden lever alltid i NUET

Önskar er alla en TIDLÖS dag med Livssaluterade fingerfärdighet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar