måndag 13 januari 2014

MÅNLJUS över BYGDEN


Nu är det fullmåne

Den har en speciell dragningskraft..där den lyser så kraftfullt mellan träden
och drar till sig mig ... som en magnet
Jag måste bara ut och fota
För även OM jag tagit massor av bilder på månen
Så ser den ändå aldrig likadan ut

Förstår varför alla sägner och myter tillkommit
Känner ju själv hur det rasslar till i hjärnans fantasidel
då jag omsluts av månens magi
Det där med mångalen..är nog en positiv galenskap

Lite fakta..tagit ur fullmane.se.. citat
Det är fullmåne mellan 12 och 13 gånger om året.
Fullmåne inträffar med ungefär 29,53 dygns mellanrum och inte exakt en gång varje månad.
Månen har 8 olika faser och fullmåne är det alltså bara ungefär en gång per månad.
Wikipedia
Fullmånens ljus utnyttjades förr till utomhusaktiviteter som skörd (se skördemåne, augustimåne), jakt och fiske.
Fullmånen har alltid ansetts ha övernaturliga egenskaper. Den har ansetts frammana monster som varulvar.

Önskar er alla en riktigt magisk kväll och en GOD NATT


OCH en skönt uppvaknande till den 14/1 morgons upplysta MÅNSKEN..här 18-

21 minusgrader kl 5 den 15/1
och jag njuter där jag sitter... av månutsiktens magikittlande ljus
i värmen från vedspisen,de tända ljusen och mitt kaffe

och såå Önskar jag er ALLA EN RIKTIGT GOD NY DAG

4 kommentarer:

  1. hej Inger..
    Ja visst är hemma bäst..Jag har varit imånga länder det är spännande rolit intressant med era men inget är som att komma HEM.. och håller med dig man bara går omkring och känner när man kommit hem en härlig känsla av trygghet och vana....

    men herregud 21 minus det låter som antarktis i mina öron men det måste också vara gnistrande vackert..

    vi har idag en stor sol det snöar lote glittrande flingor och det är -3 grader helt underbart väder..
    'tack för titten min vän och kom snart tillbaka och hoppas ni fått lite varmare väder..Kram Nicki

    WOW vilken härlig och fin blogg du gjort tummen upp :-)

    SvaraRadera
  2. Hejsan Inger.
    Det är jag sanna igen, längsen jag skrev till dig. Jag hoppas allt är bra med dig och dina fina djur.
    Med mig är allt bra, Jag går på forslunda och rider 1 gång i veckan och kör 1 gång i veckan och sen rider jag en travare på fritiden!
    Allting är så bra på den skolan, jag trivs verkligen.

    Kramar sanna!

    SvaraRadera
  3. Hej Nicki..21 minus det är ju en baggis..efter dagar av ishalka och då talar jag inte om normal/lagom ishalka Utan en ishalka som sätter stopp för frihetens fötter..Det blir ett slags fångenskap..då marken inte går att gå på Att vakna till sådana dagar och lida med hästarna i deras fångenskap har varit tufft även för den största optimisten Det är så mycket som följer med i ofrihetens spår Fast än är snön dunig och flyktig Det är bara där det blivit nedtrampat som det går att gå för hästarna..men ett STORT framsteg ändå..mot hur det varit ..Önskar dig en fin Söndag Kram

    SvaraRadera
  4. Hej Sanna Var glad jag blir att höra från DIG och att du trivs på skolan Med ditt liv och hästarna..en gång för länge sedan gick åxå jag på Forslunda .och jag stortrivdes åxå där Det var en jättefin kamratskap Tror det beror på att man förutom teori gör man mycket praktiskt tillsammans..Med Kajsa har det INTE varit bra hon har åkt på en hovböld..och haft ont..men hon är på bättringsvägen Jupiter är det fint med så och Biggles och Sobella Var rädd OM dig Kram

    SvaraRadera