måndag 22 september 2014

SÅNT som ÄR BRA ATT HA

Det finns saker som ÄR väldigt bra att ha och kunna ta till
I alla möjliga och omöjliga situationer
Och som jag inte kan vara utan

Något som jag i början fick lära mig att ta till .. av nöden tvungen
men som jag med tiden fått inse ÄR BRA att ha till väldigt mycket
Faktiskt oumbärlig ..som åxå kniven,yxan hammaren,hovtången och olika skruvmejslar är


Och det är presenningen..som kan användas till mycket
Den spar in steg,tid och krafter
Som nu ... då jag krattat ihop en massa löv som häggen har tappat
Det är förresten otroligt så mycket löv som den varit bärare av
Och än hänger en hel del kvar

Skottkärran..klarar inte av att bära särskilt stora lass
Men det gör presenningen

När jag fått dit löven ..som jag inte behöver lyfta dit

Jag bara räfsar dit dom..sen viker jag ihop sidorna och drar iväg med lövlasset
Dit det skall vara

Spån.. har jag kunnat lasta större mängder av
på ett bekvämt och snabbt sätt
med presenningen till hjälp
VILKEN tid det annars skulle tagit... att lasta av det från släpet
med skottkärran

När vintern är här med sitt glidvänliga underlag
Kan jag..när kylan sätter in .. lasta på MER ved
På en hopvikt presenning..istället för den vanliga och dagliga transportpåsen
när åtgången är mindre


När jag drar presenning efter mig..är det benen som mest får jobba
Det är där som muskelarbetet sätts in
Så då spar jag på nacke och armar
Fast den kostade mig en billig penning DÅ jag köpte den på JULA
så har den hållit OTROLIGT bra
bara en liten reva har uppstått.. längst fram
Så den håller nog att slita på ..ett tag till

Igår dök regnet upp NÄR jag med loppisgänget satt inne i Guns MYSIGA stuga
och hade det trevligt... inne i den sköna värmen
För säsongsavslutningens traditionella surströmmingsätande
När jag senare på kvällen satte mig på cykeln för hemfärd i mörkret
Fick jag inse att det fanns saker jag hade behövt kolla upp INNAN
som jag nu måste fixa till Och det är en pannlampa
Den jag har är batteriet nästan slut på
OCH det är en RACKARNS så knepig och svårtåtkomlig plats de där batterierna sitter på
SÅ det kommer att bli min STORA och FÖRSTA prioritet
när jag skall köpa en ny pannlampa ATT batterierna är lättåtkomliga för ett byte
FÖR pannlampan tillhör åxå en sån där nödvändighet här i skogen
SÄRSKILT nu när det mer kompakta höstmörkret dyker upp
Så jag SER... att orientera mig DIT jag ska och hittar det jag behöver

Önskar er ALLA en LJUS och BRA start på veckan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar