lördag 20 december 2014

PÅHOPPANDE ...MOTSTRIDIGA KÄNSLOR och TANKAR


GOD MORGON

Dom gör en stor skillnad.. fast den är liten
dom där graderna som temperaturmätaren uppvisar
Som här i Grannäs var det 2 minus och nollgradigt i Umeå
Vilket innebar ett rejält ruggigt slaskväder
Moddigt och blött
Medans vägen uppöver och hemma..bar på 2 minus
och ett helt annat väder..med fast snö

Julhandlande gjorde jag tillsammans med Siv och Kjell
Vi hann med många affärsbesök som vi lämnade med påsar fyllda
allt medans börsen tömdes i lika rask takt

När man hittar det man vill ha
För att ge bort.. känns det bra

Mycket folk var de i rörelse på de olika affärerna
och människor som tigger..
som sitter i ur och skur utanför butikerna
I hopp om att bli givna en slant
vilket väcker..väcker upp miljoners olika känslor
med många motstridiga tankar om det jag ser
En del som jag inte vill ha med att göra
För jag vet inte vad jag skall göra med dom

Att sitta på kalla cementgolv i timmar
Är ju precis inget någon av oss skulle vilja utsätta oss för
Inte att behöva tigga heller
Ambivalent är nog det ord som bäst passar in
på mina stridande känslor och tankar
över det som pågår inom mig när jag ser människorna som tigger
Förra julen fanns dom inte här.. utanför varje butik
på varje plats dit vi går mest..
Framöver får vi nog vänja oss vid att det blir allt fler
Så som världen ser ut idag..
då allt fler har mindre och ibland ingenting
Lär det bli allt fler som få sträcka ut en tiggarhand

Önskar er ALLA en sinnesmjuk lördag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar