onsdag 28 augusti 2013

BLÅ INBAKAD GLÄDJE

VILKEN sommarvärme..

Drog iväg med Siv å Kjell igår..för att plocka blåbär
Det gäller att passa på NU.. medan dom finns kvar
Det blev en svettig tur i skogen

Så nog var det allt bra skönt.. att slänga ikull sig
och få i sig lite vätska..för att orka fortsätta plocka i värmen

Siv sökte sin svalka ..skugga å vila i bilen
Jag fick besök innanför kläderna.. där jag vilade... av några oinbjudna pissmyror
Upptäckte det då..att jag satt mig nära två myrstackar
Dom är ettriga dom små rackarna

6 l blev det dock för mig..innan vi avbröt plockandet

Kjell skjortstrippade.. för att få in vind och svalka på kroppen
Då svetten rann i värmen ..

Väl hemkomna...återstod RENSNINGEN
Nu ni blir det BLÅBÄRSKAKA..som bakas på vetedeg
Som kavlas ut.. som till en pizza..i den storlek man vill
Jag gör en STOR pizza
Sen strör jag på blåbär å socker ..viker upp en kant
Om jag sen känner för det ..penslar jag kanten runt om med ägg
Den blir ju blankare då
Så in i ugnen..tills kakan fått färg
DÅ äter jag den med ISKALL mjölk till
Har fått inse att det finns många OLIKA sätt att baka en blåbärskaka på
Men det här är mitt sätt..ärvt av mina förfäder..med härliga bardomsminnen inbakade

Önskar er ALLA en toppendag



2 kommentarer:

  1. Sån blåbärskaka bakade alltid min mamma på hösten.

    SvaraRadera
  2. Då har du åxå väl inbakade barndomsminnen..i den "rätta" blåbärskakan :0)

    SvaraRadera