tisdag 17 november 2015

NU är det KATTERNAS TUR

Så var det ur Quvintuss och Sobellas perspektiv..
med mina ögon sett
Hörde för ett tag sedan ...när mörkret omslöt huset
en duns mot fönstret..förstod först inte VAD det var
och skvallerbyttan Biggles som gav skall.. förstod det inte heller
Nu ligger fönstret inte så långt ner mot marken
så jag skulle behöva en mindre stege för att ta mig upp
MEN det är ju jag det förstås..som är 1,57 i mankhöjd
Men bara för att ni skall få ett hum om Quvintuss smidighet och företagsamhet
nämner jag det
För det var han som hoppade upp på fönstret
för att påkalla min uppmärksamt
Och så gör han numer när jag inte fattar
att han sitter bak dörren och vill in

Lite har han blivit prägla av hundarna..för när vi går ut och går

i skogen som efter vägen ..hänger han med
och han håller sig efter vägkanten
Stannar till och gör sina behov när och som hundarna gör
Allt medans han talar om att vi skall vänta..som jag tolkar det

Går dom ner i diket och dricker av det klara kallkällvattnet
gör han det med

Hos hästarna i hagen gillar att sitta och iakta
Han är lydig...det vill säga NÄR jag säger ifrån
fattar han direkt vad saken gäller och slutar

Sobella däremot har han ingen NÄRMARE kontakt med
Det blev något fel i deras kommunikation redan från början
Språkförbistring heter det visst
Hon fräser och blir på sin vakt när han närmar sig henne

Och han fattar INGENTING ..FAST han försöker ALLT vad han kan
på alla sätt och vis .. lyckas han ändå INTE få till någon närkontakt och lek
HUR han än försöker
Men nu har Sobella i alla fall,som tur är..vågat sig in i huset
vare sig Quvintuss är där eller inte
Det var jag lite bekymrad över..nu när vinter börjar närma sig HUR det skulle gå
Jag trodde faktiskt att hon skulle anamma Quvintuss då han var en kattunge
Turligt nog litar hon på mig...att jag skyddar henne
mot den ibland ihärdige terroristens allt för närgångna kontaktförsök

Bästisarna ..Sigge och Quvituss ..deras vänskap är ihållande,trofast och lekfull
Faktiskt så är det bara med Sigge som Quvituss kan ge sig hän i leken
Dom två läser av och förstår sig på varandra ..utan mankemang

Som ni förstår så tillför djuren mig stor glädje,mycke skratt och värme
OCH många nya infallsvinklar ..
som tankarna uppe på hjärnkontoret får jobba med
Särskilt det här med SPRÅKET..hur vi på olika sätt förmedlar oss till varandra
Och varför det kan uppstå olika missförstånd i överföringen
DET är intressant
och att åxå tänka på
HUR förmedlar jag mina tankar,känslor och upplevelser till andra
Det jag vill,tycker,känner och tänker något om
Ord ÄR viktiga men åxå vårt kroppsspråk..det vi inte alltid är medvetna om
Men som signalerar mångt och mycket av det vi bär på
Det har djuren fått mig att bli mer medveten om
Mina kloka djur med sina olika personligheter

Och Så var det vädret..det som släpper ner snöblandat regn
som "tjaskar" under däcken på de motordrivna fordonen
liksom under mina fötter när jag rör mig i skog och på mark
Såsom efter vägen som jag mest håller mig ifrån
med tankar på skvättrisken

Och hästarna har fått täcken på sig.. till skydd mot vätan
sångartrion är igång
Härifrån skogen önskar vi er alla en tongivande och lärorik dag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar