tisdag 14 mars 2017

INTE som man SÄGER utan som man GÖR

201603

NU är våren åter igen HÄR..
Den har ju dykt upp titt som tätt mellan vintervarven

Och det har regnat
Och snön.. den rasar åter HÖGLJUTT ner från taken
OCH har opassande lagt sig över tråden som skall ge ström till hagen
En tråd som nu ligger hårt nerpackad under den ovilliga snön
som inte alls vill samarbeta och släppa taget om tråden
Jag muttrar och försöker få den att lösgöra sig
Men har för tillfället gett upp
i tankar på att låta det milda vädret göra grovjobbet åt mig

Så länge jag är hemma och har koll är det lugnt
Men förflyttar jag mig från gården är det skönt att känna mig trygg
I vetskapen om att strömföringen funkar

För det är en sak TILL som har jag fått inse..i mitt iakttagande av djuren
Och det är att djuren gör precis som barn
...dom gör inte som du SÄGER ..utan som du GÖR

Så här var det
jag brukar oftast kliva ÖVER stängseltråden...
-då jag flyttat ner den från den högre höjden-
så klarar jag av att om än inte gracilt svinga mig över..
så i vart fall ta mig över
OCH det har Jupiter registrerat..hur jag har gått till väga
Han är en klurig iakttagare
Har aldrig haft ström på tråden tidigare..då han har aldrig brytt sig om
att ens att försöka ta sig ut ur hagen
Men den här gången ville han själv bestämma NÄR han skulle bli flyttad
till den mer närbelägna hushagen
OCH gjorde som mig .svingade sina ben över tråden och promenerade lugnt över
då nu åxå snön hade hjälpt till att förminska avståndet upp till tråden

Så jag får sluta med att vara "lat" när jag besöker Jupiter
För det gäller precis som med barn att TÄNKA sig för i det man GÖR
Annars får det man säger en ringa betydelse ..om ingen alls

Har nu tillsatt ytterligare trådar..i storhagen
Som han INTE kan kliva över...så nu håller han sig åter igen innanför stängslet

Men han visar mig tydligt med sitt kroppsspråk
NÄR han tycker det är dax för mig att komma och hämta honom

Härifrån skogen önskar jag er alla en betydelsefull och vårvacker Tisdag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar