söndag 30 september 2018

EN DOKUMENTERANDE och INTRESSANT LÖRDAG

I går förmiddag blev det ett snabbt fattat beslut för mig
Att hänga med min närmaste granne Kjell
(Ni vet ju det här med självutnämnd paparazzi)
Som kom förbi med RÄDDA BARNENS bössa i hand
SOM han VARJE år HELT IDELLT åker runt i de närbelägna byarna med
För att samla in det han tycker är sin plikt
Ett ord som NU fick en annan innebörd för mig ..än den mer tunga varianten
En tur på några mil genom byar för att knacka på i varje hus
För att samla in pengar till det han tycker ÄR viktigt
Till dom som behöver en ekonomisk handräckning- Han gör det bra.
Vet inte om jag själv skulle klara av det -att knacka på och be om ett bidrag

Vi åkte genom helt otroligt vackra byar -med en vidunderlig utsikt
Som STENNÄS, som jag trodde var en utdöende by - men ack vad fel jag hade

Där träffade vi en trevlig kvinna som generöst gav ett bidrag
I den byn skulle jag inte ha något emot att bo
Inte heller i nästa som heter BREDTRÄSK med en lika fantastisk och vidunderlig utsikt
DÄR träffade vi på något mycket spännande och intressant

En bil stod nämligen uppe på en gård med texten "Uppsala universitet Seismologiska nätet"
Som väckte upp min nyfikenhet -så jag till att fråga och fota


Det var två män som höll på att skruva i en plåtlåda
Det här hittade jag på nätet om deras arbete( http://www.geo.uu.se/forskning/geofysik/pagaende-forskning/jordbavningsseismologi/)
" Vi har utvecklat det datainsamlings- och analyssystem som används
vid de seismiska nätverken i Sverige och på Island
(SIL-systemet) och som framgångsrikt analyserar mycket små jordskalv
Geofysik handlar om att ”titta in i” och förstå jordens struktur, dess historia och processer
slut citat
Med den kvarstående nyfikenheten gick jag in på nätet sen för att läsa MER
HÄR finns MYCKET intressant att hitta http://www.snsn.se/


Det var som om vetenskapen från stora världen flyttat in till den lilla- men så storslagna byn Bredträsk
Med en teknik som är otroligt fantastisk

På tillbakafärden började det SNÖA, med regn inslag - BLÖTSNÖ alltså

OCH en bit FÖRE infarten till GRÖNÅKER upptäckte jag en STOR "blaffa"-NÄMLIGEN en BJÖRNSKIT

Och jag kan åter igen bara konstatera

Att här på landsbygden står tiden aldrig stilla
Det händer alltid något av OLIKA slag
Att jag följde med på denna -några timmars dokumentärresa- ÅNGRAR jag INTE för ett ögonblick

Härifrån skogen där fukten än ligger som en dimma vid skogsvägen
Önskar jag er alla en sympatisk Söndag



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar