tisdag 4 september 2018

NATURUPPLEVELSERS INSIKTER

Måste bara få "prata" om detta först - Innan jag återgår till dagens påkallande göromål
Som jag så många gånger förr nämnt SÅ lär djuren mig mycket om mycket
Som hundarna som fått mig att förstå ATT för att säkert kunna identifiera
VARIFRÅN de vildas doft kommer - från vilket väderstreck ..(när jag känner in den)
Då sätter jag näsan i vädret och vrider på ansiktet i olika väderstreck. Det funkar
Andra påkomna erfarenheter har jag fått genom min tidsgång i skogen
Vilket har fått mig till en större insikts förståelse om/över indianer, samer och andra naturlevande människor
Som levt/lever i och av det naturen ger/gett


Och som när jag nyss var ute i skogen och spejade
Det vill säga när jag håller handen ovanför ögonen
För att stänga ute det starka ljuset och kunna se lite bättre och längre
Tänkte jag särskilt på indianerna
och på samernas jojkande ,indianernas sång och dans. Deras ritualer
Ni skulle höra och se mig när jag sätter igång :)
Men allvarligt talat-Så är det ju inte det minsta märkligt eller konstigt alls
Det har jag fått erfara på mina vandringsstråk och när det kraftfulla vädret som ÅSKAN sätter in
Då trillar en och annan tankes insiktsförståelse ner
Det är kanske så att vi människor behöver NATUREN -att få vistas i den
För att en och annan förståelses insikt skall få komma till tals

Det gäller att ta till vara på livet och den dyrbara tid..
Den vi har på oss att vandra omkring HÄR på vår vackra, storslagna och kunskapsgivande planet
Där vi ALLA oavsett kön, ålder, status, etnisk tillhörighet och hudfärg ÄR människor





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar