torsdag 18 augusti 2011

EN PROMENAD BLAND SÖDERÅ`s RUINER


Det här är en qvinna det rockar om..

Som INTE har någon ålder FAST hon gått omkring här länge

Att lyssna på Göta när hon berättar
Fyller mig med skratt,intresse,nyfikenhet och beundran
Det hon har prövat på i sitt liv ..går inte för "hackor"
En dag följde hon med ,för att visa oss på den plats
Dit hon som nygift flyttat...bott och verkat
SÖDERÅ.. som ligger ca 2 km in i skogen..från där jag bor

Här går mitt barnbarn och min dotter Söderåvägen

Den by som var till... innan Grannäs
OCH som dessutom hade en affär..Det ni
Som Tommys farfar var ägare till..Tommy,som visade oss omkring i sitt museum

Nu ligger bara ruinerna och andra lämningar kvar...många VÄL synliga
Efter den brand, som tog oxå hennes hus

Både Biggles,Molly och Ingemar var lika intresserade
Av vad Göta hade att berätta om



Att i fantasin .. framanmana bilder..om HUR det var förr
Som när Göta drog mjölhinken på cykeln ..sommartid
På sparken ..vintertid.. ner till stora vägen 2-2,5 km bort
Där mjölkbilen hämtade upp den

När husen... 3 stycken..fortfarande var fyllda med människor och liv
Är enkelt, när Göta ger färg och liv..åt både hus,omgivning och människor

Det första som hon var ivrig att se.. OM den stod kvar

Var den enormt stora och kraftfulla björken
Som inte lät sig fotograferas.. med hela sin längd och omfång

Jag har aldrig sett en sååå stor och spännande björk förr

Skulle önska att NI ALLA för en dag.. fick följa med i Götas fotspår.
Höra henne berätta om tid som gått
Gått förbi och blivit lämnad kvar...men aldrig glömd
Höra henne berätta OM när hon körde bil UTAN körkort
Hur hon "hanterade polisen som hon träffade efter vägen
Och MYCKET MYCKET mer ..som hon har att berätta
Av minnen..tagna ur sitt inre rika skafferi
TACK GÖTA!
För en minnesrik och glädjefylld promenad bland de levande ruinerna


3 kommentarer:

  1. Inger vad spännande.. jag älskar sånt här det är bara sååååå hittar inte rätt ord det är mer än spännande..Tänk om någon kunde lyssna och skriva ner allt som äldre människor har att berätta..Det är massor av historia som försvinner när äldre människor går bort..
    Jag kan lyssna på sånt hur länge som helst..Underbart krama om din vän Göta och hälsa från en som tyckte det här var såååå härligt underbart spännande kram Nicki

    SvaraRadera
  2. Fantaskisk skildring!!

    Kraam!

    SvaraRadera
  3. HEJ nicki007..Den din hälsning, blir hon glad över
    Träffar henne i morgon Då skall jag framföra den Mmm det är så späänande..andäktigt att gå på mark och se lämningarna efter tidigare/gångna liv & leverne..Kram Tack !oxå DU anonyme Kram

    SvaraRadera