måndag 27 juli 2015

BRATTSBACKA MUSEUM

Igår frågade mina grannar Siv och Kjell mig

Om jag ville hänga med till BRATTSBACKA..för museet där var öppet
Jag gillar ju det där med "gamla" prylar
Att få andas in forntidens dofter och följa i deras fotspår
En beundran väcks ALLTID till liv
över vad dom åstadkommit med sin finurlighet och kreativitet
Då det mesta i vardagen måste fungera.. för överlevnadens skull



Så skapade dom många praktiska ting..genom att bruka sin idérikedom och huvudet
För att hitta olika lösningar till hjälp i vardagen

Då jag haft förmånen..sen min barndoms början att ha fått vandra.. med min morfar och mormor
I deras vardag som jord och skogsbrukare
Så kände jag igen många "prylar...som i minnesstundens uppvaknande
fyllde mig med värmens glädje

Den här mannen (som ingav mig morfarskänslan)berättade om de olika sakerna
och frågade ibland om vi visste vad dom användes till
Det som han håller i handen här är en TAND-HÄST-RASP

Men den här prylen som han frågade om.. visste varken han eller vi vad den användes till

Det här var till hjälp för hästarna NÄR deras arbete var förlagt på blötmarker

SEN imponerades jag av den verklighets-stora Träskulpturen

Föreställande denna man ..
Ett fint hantverk som var detaljrikt utmejslat av skicklighetens händer
Och skänkt till museet av konstnären Roger Björklund
OM jag nu minns hans namn helt rätt

Vi fikade kaffe och hemmagjorda GOtårtor i en mysig stämning runt bordet

Då vi fick lyssna på vacker och sprittande musik

Framförd av en familj från Tyskland som semestrat i Brattsbacka under en tid
TACK säger jag till BRATTSBACKABORNA för en trevlig,underhållande och lärorik dag
Till den musicerande familjen
Till mannen som visade och berättade
Till Siv och Kjell som tog mig med dit..tänka vad jag annars skulle ha missat ATT få uppleva
Till alla som var där och bidrog till trevnaden
och det var MÅNGA

Lämnar några bilder som avslutning på mitt inlägg

Och en önskan från oss här i skogen om en underbar nystart på på veckan

På sinnesmjuka fötter

2 kommentarer:

  1. Första bilden är nog en stubbrytare...
    Ha de bra Inger
    /J

    SvaraRadera
  2. Tack för den DIN information ..
    Detsamma önskar jag dig på din färd i livet

    SvaraRadera