torsdag 2 juli 2015

EN SOCIAL och GIVANDE CYKELTUR

Igår förmiddag cyklade jag iväg till den mer folkrika delen av byn
För att hälsa på Olga och Sune..för att sen ta en svänga förbi till Christina
För att höra om hon hade några ägg över

Turen gick genom ett doftrikt,lugnt,somrigt och stilla Grannäs

Backen upp sen.. till Sune och Olga..den tog jag inte
Den är rejält brant och inte kan man överraska någon heller
För obemärkt tar man sig inte dit..
Det ser de tre hundarna nere i backen till -att man inte gör

Nästan uppe.. både ser och känner jag den..RÖKEN ur den långa pipan
Och det rasslar till rejält uppe på minneskontoret kan jag säga
och en hel hop med lyriskt lyckliga minnen vaknar till liv

När jag ser vad Olga håller på med uppe på gårdstunet

Hon tvättar trasmattor med fast SÅPA..
Det var ett tag sedan som jag stött på den
Såpdoften som bara DEN är bärare av så många goda minnen


Sune.. som jag berättat om tidigare ÄR förutom många andra bra saker..en suverän berättare
Ur hans rika livsskafferi får många människor och deras gärningar åter liv
Det är ett stort berikande nöje att lyssna på honom
Skulle kunna sitta kvar hur länge som helst
Men nåt hyfs får man ju ändå ha..och inte trötta ut människor
Efter att ha åtnjutit Olgas goda bakverk,samspråkat och lyssnat på Sune
OCH skrivit av receptet på den kaka som vi skall baka till Grannäsdagen
Och lagt boken av Lars Molin som jag fått av Sune på pakethållaren
Cyklade jag ner till Christina... med fart under hjulen
DÅ det nu bar nerför backen

Hon hade gjort rabarberkräm
Som hon frågade om jag ville smaka av och vad är mer sommar än den
Så NEJ tackade inte jag

Tog sen en tur.. innan jag for hem med mig och äggen
Ut till stallet för att ser på de 4 kattungarna..som än inte fått upp ögon
Bilder på dom.. har Christina lagt ut på sin blogg "Grannäs folk och fä"

Hem till hästarna.. som fått stå inne i vila från gröngräs och mygg
Och nu åter skulle släppas ut

TACK Sune och Olga och Christina för de givande timmarna i ert sällskap

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar