lördag 12 december 2015

KYLSLAGET


NU har det smällt till och blivit kallt..här var det 15 minus kl 5

När jag kände kylans vresiga smekning mot min kind
OCH att det är Lucia i morgon
kom jag att tänka på
när jag gick runt och lussade här i byn för nåt år sedan och det var 30 minus
Då mina stegförflyttningar gick i gnölandets tonarter
Då jag var utan mössa och vantar..för på huvudet satt ju glittret
Det var jag ju mån om
Inte kan jag då skryta med att ha tänkt efter särskilt noga

Nää tankarna var mer fastlåsta på att jag skulle komma mig iväg
och få med mig det som tillhörde Lucia
Kaffekorg med lussebullar,pepparkakor och så tomtarna
"Det man inte har i huvudet får kroppen lida av"
DET uttrycket var snabbt framme och pep mig i öronen
För så är det ju...tänkte nog att jag skulle klara av kylan
då jag skulle gå in och ut i husen mellan varven
Nu så här i efterskott kan jag skaka på huvudet åt min dumhet
Men åxå skratta åt den människa som är jag
Det blev ju till ett lagrat minne som nog för alltid kommer att stanna kvar inom mig
Och en erfarenhet visare blev jag på köpet ..för hur kort en sträcka än är
Så hinner kylan bita till rejält
och dessutom är ju avståndet mellan gårdarna här inte av den kortare varianten
Som ni först¨år hade jag inte huvudet med mig den tidiga Luciamorgonen
Jag som brukar säga
Att vad har man huvudet till om inte för att tänka med

Härifrån skogen önskar vi er alla en värmande Helg och en mysig Lucia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar