torsdag 10 december 2015

VANEBILDANDET av NUET



Igår gjorde regnet oss ett besök och i och med det..
smälta det ner en del av snön och passade då åxå på att polera vägbanorna

Nu i tidig morgontimma var det minus
Så det som regnet blötte upp igår.. har nu frusit till

Det var alldeles stilla och lugnt ute
Och jag kom att tänka på stjärnornas namn
Där jag gick omkring och blickade upp mot den stjärnklara himmelens morgon

Kan några få ..som Jupiter,Venus,lilla och stora björn



Och så SOLEN förstås som ju åxå är en STJÄRNA..på sina många olika sätt och vis
Har tidigare inte brytt mig så mycket om VAD dom heter
utan jag har bara gått omkring och njutit av deras sällskap i nuet
Ett och annat namn har automatiskt landat i min minnesbank
Då jag läst och hört om dom..som senast Jupiter och Venus

För det som har varit viktigt... har varit själva känsloupplevelsen
När jag står där och blickar upp mot stjärnhimmelen i ett slags tidlöshet
och då jag inväntat solens uppgång
Då jag känner av livspulsens slag med ett inslag av en storslagen ödmjukhets litenhet
Om ni förstår vad jag menar..

MEN nu börjar nyfikenheten röra på sig.. över vad dom heter
Får börja med dom som lyser klarast..och bara det är många
Gör det NÄR jag kan slita mig från varandet
som är vanebildande...

Önskar er alla en livspulserande Torsdag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar