fredag 25 december 2015

EN VARM och MINNESRIK JUL


På självaste julafton var det 15 minus när jag vaknade
Till en HELT otrolig LJUS morgon
fast natten än inte riktigt hade gjort sitt
var morgonen på väg.. för sitt dygnspass

Hade en del att stå i ...
innan min färd hem till min tvillingsyster och hennes man
och till deras julatmosfäriska hus SOM var fylld med värme
från ljus,människor och nästan lika många hundar
18 till antalet var vi tvåfotingar ...12 var fyrfotingarna
Det var så roligt att få träffa alla
Några som jag inte sett på ett tag
dom som bor neröver..men längtade till julen hit upp
Så tillkom en ny människa..som nu är känd

Barnbarnen var ystra och lyckliga..då det alltid fanns någon hands
någon att spela med
fast mormor tyckte dom skrattandes.. att hon fuskade

Min syster och hennes man är baddare på att få till det mysigt och trivsamt
med många allehanda överraskningar
till barnbarnens STORA förtjusning..så och vi andras
som var lika mycket barn till sinnet BARA lite större

När jag senare på kvällen fick skjuts ut till stora vägen av min dotter
Där Siv och Kjell skulle passera..efter sitt julfirande hemma hos sin dotter och man
Hade utetemperaturen stigit till noll
I natt hörde jag regnet trumma mot fönsterblecket
och det var 3 plusgrader när jag gick ut kl halv fem
Regnet hade ställt till det på vägen som var såphal..
Inte uppe hos mig än

Då regnet inte än har rått på snön..som låg kvar och säkrade fötter,tassars och hovars framfart
MEN när vi skulle korsa vägen..då var det såphalt
Stackars sopåkaren som har sin runda idag
Kan bara hoppas att sandbilen dyker upp snart..annars får han det jobbigt

Innan jag skall sjunka ner i soffan och ta del av julottan på TV
I minneskänslor av mornarna med min mor
som då tassade omkring på tysta fötter för att förbereda och göra klart gofikat
Innan hon försynt gick och väckte oss som orkade ta oss upp
Det är en mysig känsla än idag att minnas
Men innan jag stänger av datorn Vill jag önska er alla en GOD fortsättning på julen
Och TACKA min kära syster och hennes man
Som gjorde det möjligt för oss alla att vara tillsammans
och fira denna så minnesRIKA jul
Till alla som var där
och bidrog med sin närvaro till den mysiga och häftiga julkänslan

Synd var det bara att jag INTE kunde vara med
När mitt yngsta barnbarn... som är sex år tog sitt första vinterdopp
det som gick av stapeln enligt tradition... på julaftons morgon
Då... när han såg på för två år sedan
när storasyster gjorde gjorde sin debut..då hon var sex år
och killarna frågade OM inte han åxå skulle hoppa i
då svarade han... att det skulle han göra när han blev sex år
OCH det gjorde han..DET HADE JAG VELAT VARA MED OM


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar