fredag 1 april 2011

JAG FÖLJER FÄDERNAS..MÖDERNAS & FORNTIDENS FOTSPÅR


Nu ni har det vänt
Den råsnålkalla morgonen har bytts ut
Mot en något varmare
Visserligen ligger ett tunnt snötäcke på marken
Som natten lämnat efter sig


Själv befinner jag mig nu på upptäcksfärd
Tillbaka i tiden..den som redan gått förbi
Men ändå finns kvar i våra/mina minnen
Har sagt det förut och säger det IGEN
"Det är från början en historia måste berättas
För att vi skall föstå oss på helheten & oss själva"


Först är det då söket efter mina gamla klasskamrater
Jag följer mina egna fotspår...bakåt i tiden
För att försöka hitta de spår jag lämnat efter mig

Och sen gör jag byn mina besök
För att forntiders befolkning skall få komma till tals
och göra sina röster hörda,genom släkt i släktled
För det är faktiskt så ,att jag har fått inse
Att ju mer man förstår sin egen historia
Dessto mer förstår man sig på sig själv
Sin omgivning..andra människor


Skrattat har jag fått gjort åt berättelserna
om de finurliga jägarna
"Tjuvjägarna"

Och deras klurigheter att klarna sig undan
Lagens långa arm
Fått känna en beundrans värme över det enorma arbete
Som både kvinnor och män TILLSAMMANS utförde
För att bryta upp mark ,att odla på
Att få lyssna på deras vedermödor, deras sätt att tänka
ibland uthärda
För att överleva, det oftast hårda villkoren
ÄNDÅ är det inte allt för länge sedan
Fast när man ser på världen idag
Känns det som en HEL evighet sedan

DET som jag starkast fått inse ÄR
Deras intelligens,sunda förnufts tänk,framförhållning & ärlighet
Det fanns en gemenskap då
Som allt mer börjat försvinna
Men kan fortfarande hittas
I byar som i den jag bor i,och så några fler
Där man hjälp åts
och finns i livets olika skeenden & skiftningars svårigheter
Man ställer upp för varandra DÅ som NU


Kommer sen ..att skriva HÄR om min resa i forntidens spår
Men det tar ett tag

Önskar er Alla en minnesrik dag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar