torsdag 9 juni 2011

STOPP 1 EN MINNENAS TVÅÅRSTRIPP GENOM GRANNÄS

För snart två år sedan..flyttade jag hit till GRANNÄS
En by jag inte hade en aning om...att den ens fanns till
Jag kännde ingen ..hade ingen som helst anknytning till byn
Men jag hade fått svar på en anonns ,som jag satt in på blocket
Om att hyra ett torp med ladugård och betesmark till
Christina var en av dom som svarade och talade om
Att dom hyrde ut ett Per- Albin torp
Men jag tvekade..och åkte INTE dit för att titta..FÖRST
Men så var det något,som tände min nyfikenhet..
Kanske var det Christinas sätt att skriva..hennes tålamod med min tvehågsenhet
Ty Grannäs låg ju 10 mil från Umeå och jag hade tänkt mig max 6 mil
Har tänkt lägga ut text och bild..under sommaren
På & om Grannäs.Vad jag kommit fram till
Vad det är som gör & gjort, att jag kommit att "falla"för denna by
Vilka särdrag..och styrka byn är bärare av

Den första jag stötte på ,när jag åkte HIT första gången
var en kvinna i grannbyn Mjössjöby
Där jag stannade till.för att fråga OM jag var på rätt väg..
Jooo det var jag, Grannäs låg ca 4 km därifrån
MEN jag skulle INTE svänga upp vid den GULA skylten

Till höger,där övre Grannäs låg ..utan fortsätta rakt fram
Det var tur hon sa det..för jag hade annars svängt upp där
Det första som mötte mig var den här utsikten..då blev jag såld
Åååååhhh så vackert...det var, och lika hänförd blir jag än idag
Över MJÖSSJÖNS utsikt...
Som idag när jag cyklade förbi,låg alldeles spegelblank och stilla




Det andra som mötte mig var "raststugan" nere vid sjön
En stuga till för allmänheten..

Precis som "bäverhyddans rastkoja och den vid Båtatjärn
Och andra platser
Detta särdrag .. denna omtanke ,detta samarbete
Har jag funnit spår av... ÖVERALLT
På olika platser runt i kring byn med omnejd
Dessa fina timmrade rastkojor med eldstäder och ved
Och rastplatser
Allt för att ge utevistelsens rekration en extra njutningsbonus
Visionärer och kreativa människor finns det gott om här i GRANNÄS
Även fast de är olika..jobbar de för samma sak BYNS TREVNAD och ÖVERLEVNAD
Och då skall ni ha i minnet att det inte finns många bofasta här
Denna sammanhållnings samarbete är den mest fantastiska
Den största och främsta egenskapen i den här byn
Som återspeglars i ALLT...även i omtanken OM varandra..
man ställer upp,när det behövs,som den självklaraste sak i världen

2 kommentarer:

  1. Förstår att du hittat HEM!

    Kraaaam

    SvaraRadera
  2. :0) VET du att den inre hemkänsla som laddas HÄR inom mig---bär jag sen med mig..överallt.. var jag än är..så har jag blivit påfylld i mitt inre föråd av en permanet inneboende...mina vackra varma minnen att plockas fram och smaka på när jag helst vill.. Kraam

    SvaraRadera