måndag 21 april 2014

DET VARIATIONSRIKA SPRÅKET

I påskhelgen ..har jag haft hand om Kjell och Sivs djur

"gumman" som hon kallas i vardagslag..
Gnäggar så fort hon får syn på matleveransen..alltså mig
Hon känner till rutinerna vid det här laget
För när hennes husse och matte drar iväg..vet hon direkt som bilen försvinner
hur det ligger till och VEM som då har ansvaret för henne
Dom lär sig fort ..
Det är ganska trevligt faktiskt..med hennes pratsamhet
Som jag naturligtvis deltar i..med gnäggspråket
och det råder inga språkförbistringar här inte

HÖNORNA

och så TUPPEN
Har åxå börjat vänja sig med mig
Men man får ju ligga i lite för att vinna deras förtroende

I början kniper hönorna igen om äggen och lägger bara ett eller två

Men efter någon dag
när dom börjar känna lite större förtroende för mig
när jag kacklat på ett tag
så släpper dom till och det blir några fler
Men INTE är det som när Siv är hemma..

DET är en VÄLDIGT härlig känsla måste jag säga
som hoppar på mig när jag öppnar upp dörren in till hönshuset
och få plocka de nylagda äggen..ALLDELES färska..med sina vackra färger

Speciellt de svagt silvergråblå..
även om de bruna och mer vita inte är så pjåkiga dom heller


Katten dyker upp..när jag kommer vid halvfem-tiden
Väl medveten om..att det vankas mat och en liten prat å klistund

Igår..när jag var klar med utfodringarna och cyklade hem igen
Passade Puma på ..som jag släpper lös i den tidiga morgontimman
ATT smita tillbaka
DÅ han fått vittring på det jag gett katten
snabb är han..både i ben och huvud
På ett ögonblick av en sekund..hann han sticka iväg
Som tur var hade katten hunnit med att käka upp burkmaten
men dom få torrkulor som var kvar..hann han glufsa i sig

Finns ingen mer än Puma...som kan se mer oskyldig ut
när han gjort.. det han vet att han inte får göra

Alla djur har sin egen personlighet..
det är det som gör det så spännande att umgås med dom
För jag får lära mig mångsidighetens olika djurspråk
och att vara närvarande i nuet med öppna sinnen



Här i GRANNÄS..har de tomma husen fyllts på i påskhelgen
med människor och hundar
Byn har blivit rikt befolkad ..kan man kanske säga

Det var meningen att mina barnbarn med föräldrar skulle komma
och förgylla mina dagar med sin närvaro
Men en förkylning dök upp och omkullkastade dom planerna


En god fortsättning på veckan önskar jag er alla
2012
Snart ÄR det VALBORG och FÖRSTA MAJ
TY TIDEN ..DEN kutar på..med snabbhetens fötter



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar