söndag 12 juni 2016

GENOM TYSTNADENS GRANNÄS


Vi gick igenom tystnadens Grannäs..jag och Jupiter
Inte en för mig tidig morgon.. då jag vaknade som vanligt vid 4
och nu var kl sju..men det är ju Söndag och ingen arbetsdag

Vi gick först mot Grönåkershållet till
Då Jupiter behöver tränas i att hålla sig nära vägkanten
och INTE äta gräs
Då han skall köras in och behöver lära sig lite trafikvett

INGEN bil mötte vi ..men väl tran-paret,som verkar bytt boplats
Förstår dom..här har dom det ju mycket lugnare än vid skogsvägen
där jag och hundarna mest går förbi
Eller så är det ett annat par
Skulle försöka fota..men då kutade dom iväg
Har aldrig sett dom springa på det här viset MER än när dom har ungar
och vill dribbla bort ovälkomna besökare

Vi vände vid sista huset i byn..
För att gå åt andra hållet..ner mot sjön hade jag tänkt mig
Förbi Christinas hästhage

och där började Jupiter spetsa sina öron och sträcka på sig
så han blev säkert minst flera centimeter högre
under tiden han insöp alla hästdofterna..
Men vi såg inte till några hästar..dom hade kanske sovmorgon dom åxå
Eller så höll dom till längre in och bort

Några som däremot hörde oss var hundarna..rackarns tänkte jag
Nu väcker jag ju upp folk i den mer tätbefolkade delen av Grannäs

Men nu var det ju liks gjort ..
så jag beslöt mig därför för att fortsätta ner mot sjön
då skadan redan var skedd...(förlåt ni alla som vi väckte upp)

Sjön låg lugn och stilla även den och en dopping simmade omkring

Här fick Jupiter äta lite gräs och dricka vatten
Innan vi återvände hem..
I ett lika tystlåtet Grannäs..förutom hemma hos Göta.. som var vaken
hon satt vid köksbordet och vinkade till oss när vi gick förbi
En härlig morgon som bjöd oss på helt otroligt härliga dofter

Härifrån skogen önskar vi er alla en formidabel Söndag

2 kommentarer:

  1. Ska mycket till för att jag ska vakna om jag inte måste ;-)

    SvaraRadera
  2. Sicken en tur..För om någon behöver sin sömn så är det väl du..som med tusen trådar att dra i och sena kvällar för få allt på plats..så tillhör nog sömnen en bristvara för dig...så därför kändes det för jäkligt när hundarna gick igång...dom som jag inte tänkte på ..förän dom började skälla..

    SvaraRadera