tisdag 14 juni 2016

SOMMARLOV med ett FORNTIDSMÖTE



I tidig morgontimma rattade jag den vita friheten in till staden
För att närvara vid mina barnbarns skolavslutning
Då klockan var vid den tiden.. då de skogsboende brukar röra på sig
Hade jag alla mina sinnen vidöppna..och ögonen på skaft
Då jag körde genom vildmarksskogen
Fast jag körde mer fort än sakta om jag så säger
För då och när jag kom till Mjösjöby.. fick jag upptäcka
Att jag glömt det viktigaste av allt inför dagens möte

Förutom då att komma i tid förstås

Då man aldrig vet vad som väntar bak kröken...brukar jag vilja ha en liten tidsmarginal
För att inte känna stressen flåsandes bredvid mig i passagerarsätet

Då åxå vägarbetare i sommartider brukar vara i farten
och annat som kan stoppa upp min framfart
Gäller det att ha tiden på sin sida..vilket ju inte blev lika generöst tilltaget
som det var tänkt från början
Tur jag har en bra bil,som jag VARJE gång jag kör den
känner tacksamhet över att ha tillgång till
En särskild tanke flyger alltid iväg till Arne och Siv
som sålde denna trofasta och stabila pärla till mig
Som bistår mig ..NÄR jag behöver den och när andan faller på
Som NU in till Umeå och de väntande barnbarnen

I tid hann jag och fick lyssna till barnens vackra sommarsånger
OCH en vers.. i en sång som dom visslade..

Då jag följt mitt yngsta barnbarns visselövningar under några år
Förstår jag att han var stolt över sin visselkonst
För att vissla så länge ÄR en konst,som jag numer inte klarar av
Av förklarliga skäl
Nu kommer jag till en annan glädjes höjdpunkt

FÖR VEM stöter jag på där inne i aulan ..
OM INTE min chef i mitt tidigare verksamma liv
En chef som var mer som en vän..vars energier sammanföll med mina
Till henne kunde jag med största tillit och tilltro vända mig
Vilka spörsmål och trångmål jag än bar på..så kunde jag lämna av dom hos henne
Hon var en BRA chef med stor lyhördhet för oss i personalgruppen
Så ni må tro att det var hjärtansroligt att träffa henne
Fast tiden med råge förflutit sen sist vi sågs
Föll sig allt lika naturligt som DÅ.. när vi samspråkade.

Särskilt länge kunde jag inte stanna i stan.
Men med mig hem... fick jag en mångfald av värmande glädjekänslor


En HÄRLIG sommar önskar jag mina barnbarn och alla andra barn som NU har SOMMARLOV
Och ni som tittar in och läser det jag skriver... önskar jag en toppenhärlig Tisdag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar