fredag 28 april 2017

MORGONLJUD I TYSTNADENS SKOG


Orrarna dom knorrkar på ..hackspetten hörs..liksom trudelutterna från småfåglarna
Medans kråkorna verkar ha tagit sovmorgon

För övrigt är/var morgonen alldeles tyst ,lugn och stilla.. då kl var 5

Förutom Quivtuss ..som i klart minne av förra gången
då jag och Biggles närmade oss
och jag tog ifrån honom fågeln han fångat
Låg nu MORRADE under den vida granen ,med den nyfångade fågeln
Som han minsann INTE tänkte släppa taget om

Skogen är på vissa ställen DÄR jag går...särskilt uppe mot höjderna
DÄR mossa ,lingon och blåbärsris växer rikligt.. alldeles GRÖN

Bara enstaka vita snöfläckar klamrar sig fast i marken
som påminner om att vintern inte än gett sig av


Och vi såg färska spår efter älg och rådjur
Och så har ån ...den som slingrar sig nära.. ner mot sjön

och som varit täckt av is ÄNTLIGEN fått upp ett frihetens andningshål
201605
Och räven ..den verkar tycka att han hör hemma här på gården
för när jag öppnade ytterdörren ..sent igår kväll
Då mörkret lägrat Grannäs..var den här IGEN och skrek åt mig
när jag sa åt den att ge sig av eller åtminstone hålla tyst
Då tycktes den tala om för mig..att den minsann inte tänkte ge sig av.
Den har lärt känna oss genom våra rutiner
För fast den inte kan klockan så vet den..
när och vid vilka tider vi rör på oss..
Nu när vi gick runt och la ut hö i storhagen kl 7..hundarna och jag
då dök den upp..till synes orädd..om än vaksam
och lite kaxig så där
För att den tycker sig veta HUR vi "tamisar" funkar

Härifrån skogen önskar jag er ALLA en sjutusans härlig helg







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar