lördag 16 september 2017

PÅ SPÅRNING

När jag skulle ta ut hästarna ..som fått stå inne en stund för upptorkning på förmiddagen
Då regnet varit igång sedan tidig morgontimma
Fick jag höra ...när jag öppnade upp ytter dörren kraftiga HUNDSKALL
En liten bit bort bara .. på andra sidan storhagen
Det var en jakthund som fått vittring på något djur
Så jag vände i dörren och in efter kameran och iväg
Ifall att det skulle vara en björn..
Men av skallet att döma...trodde jag inte det ..men man kan ju inte vara helt säker
Därför ville jag försäkra mig om den saken INNAN jag släppte över hästarna
Så jag drog iväg.. styrd av nyfikenhetens starka drivkraft
och min beskyddarinstinkt
Just när jag närmade mig skogsvägen dök den sympatiska hundägaren upp ..så och hunden
som bestämde sig för att se efter om han kunde se några spår
av det hunden skällt på ..så jag frågade OM jag fick hänga med och det fick jag
Det blev en trevlig sökpromenad inne i skogen..då jag fick veta mycket
Om sånt jag inte kände till ,som om mården,grävlingen och lite om lodjuret SÅNT som jag gillar att lära mig
SOM till exempel att MÅRDEN kunde klättra .

Vi såg spår efter grävling som rotat omkring och troligast mården också
Djuren har en fin och ostörd plats där i "gamm" granskog
som var tät och väl skyddad ..fast med öppna gångvägar här och var för djuren

och med ett mjukt underlag att slå sig till ro på

Vet ju att det håller till djur här.. DÄR dom får vara ifred
Biggles talar ju om det för mig och jag känner ju själv dofterna av de vilda
När dom håller till där eller passerat över skogsvägen
När dofterna är markanta..gör jag som hundarna ..sätter "nosen" i vädret
och vänder mig om i olika riktningar..
DET FUNKAR bra när man vill veta varifrån doften kommer

Jag skulle också trivas där i den gamla granskogen och känna mig trygg
om jag var ett djur
Men förtretad blev jag på mig själv NÄR jag kom hem ..FÖR att jag inte fotat mer
och de få bilderna jag tog blev dessutom suddiga..utom i mitt minne:)
Då det var så intressant att få följa med
iakta och lyssna glömde jag bort kameran


Härifrån en grått och regnigt Grannäs..där höstens eldiga färger ger lyster åt det grå

önskar jag er alla en intressant Lördag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar