lördag 20 november 2010

ELDFÄNGT


Två mornar i rad,har elden inte velat ta sig för mig
Jag har t.o.m använt mig av tidningspapper,något som jag aldrig gör
Av flera olika anledningar
Efter många års träning,är jag faktiskt riktigt bra på att göra upp eld
Även om materialet inte är det bästa
En eld skall man ju bygga upp från grunden
försiktigt
med lite näver och några småpinnar,så det börjar få lite fyr
sen
när elden tagit sig och är het
lägger man i några kraftigare vedträn
Sen är det bara att underhålla elden,så att den inte slocknar
Det går inte att ha för brottom eller försöka focera/snabba på den
för då hinner den aldrig ta sig
utan du får bara börja om
och plocka ut vedpinnarna
och ta allt från början IGEN
Nu i morse lyckades jag ,som vanligt,på en gång

Vad har jag fått ut av detta då
Joo att stress leder inte till någon framgång
Utan allting måste få/ha/ta sin tid

Det är lite likt, som med kärlek ,det här med att göra upp eld
Den måste oxå byggas upp,varsamt och succesivt ,från grunden
Ibland går det snabbt........att glöden tar sig
Ibland tar det lite tid
Men när man väl fått upp hettan ,är det underhåll som gäller
Önskar er alla en lyckosam helg med glöd

2 kommentarer:

  1. Håller helt med dig....... det är med kärlek som med att göra upp eld........... stress gör att lågan slocknar!!

    Nyss inkommen från min ljuvliga bastu..... vedeldad förstås!!

    SvaraRadera
  2. GOD morgon Gillar att få medhåll :0)
    Lite avundsjuk är jag allt,på din bastu
    Det är läge idag, för ett bastubad För här har kylan gjort sin entre. Kram

    SvaraRadera