onsdag 24 november 2010

INTUITIONEN

Min mobil är en stor äventyrare
och gillar att göra egna utflykter
Ibland är det ett himla sjåå,innan jag hittar igen den
Som tur ÄR,så har min omgivning, lärt sig, min mobils O-vanor
Så svarar jag INTE ,ringer de fler ggr,för att underlätta för mig
att hitta igen den
Själv får jag träning i, att finslipa det där fantastiska redskapet
INTUITIONEN

Det går till som så att jag nollställer mig
Det är det svåraste momentet
Men när jag väl gjort det ,så går jag dit intuitionen för mina steg
Tror det eller ej ,men jag har i de flesta fall hittat igen den
En gång gled den ur min ficka,när jag var ute i hagen
och jag hittade den
En gång var det Kajsa,som hittade åt den
som så mycket annat som glidit ur mina fickor där
nyckeln till exempel


Hon har det där med intuition naturligt,utan åthävor hon

Så om du inte har tid att utveckla och finslipa din intuition
Så skaffa dig en häst
Men det som hände nu sist
var att jag hade kopplat bort ljudet på min mobil
Som hade placerat sig i ett par byxfickor,upphängda
under andra kläder.Vilket avsevärt försvårade vibrationerna
från telefon ,att nå fram till mig
Så i morse upptäckte jag att många hade ringt mig
Det är inte lätt med en mobil, som lever sitt eget liv

OM intuitionen finns att läsa i Wikipedia
Intuition kommer från latinets intueri, som betyder åskåda, se på eller betrakta. Intuition är förmågan att bilda en omedelbar uppfattning eller göra en omedelbar bedömning utan att (medvetet) ha tillgång till alla fakta, och ställs ofta i motsats till att resonera och förstå logiskt[1].

Inom filosofin kan intuition betyda en ingivelse, en omedelbar, men livlig uppfattning, företrädesvis av det osinnliga. Immanuel Kant och Edmund Husserl är två av de filosofer som använt sig av begreppet intuition.

Begreppet används även vardagligt om förebud eller nyckfulla infall.

Det finns yrkesmässig intuition oxå Inom sjukvården
(kallad kliniska blicken) :0) Det ni :0)
Inom tullen tar de till denna metod,som oxå kan benämnas "magkänsla"
Önskar er alla en INTUITIONSRIK dag

2 kommentarer:

  1. Hejsan..
    Fint du har gjort på sidan!
    Det var trevligt att hitta dig..Och dina härliga djur...
    Kramen/Raya

    SvaraRadera
  2. HEJ Raya Vad roligt "se" dig igen,att du tittade förbi och att du lämnar efter dig din adress Kram vi "ses" (Inger

    SvaraRadera