söndag 28 november 2010

MJÖSSJÖBY JULGRÖT

Vissa dagar är sådana.. som jag har mest lust med
Att hålla mig undan all social kontakt


Igår var en sån
Det fick mig att dra igång hjärnan
Och syna mina tankar i sömmarna..en extra gång
Efteråt... När jag kommit hem från Mjösjöby
OCH fick inse
Att har man tagit sig igenom såna svårigheter
Som att treva sig igenom en mörk tunnel och aldrig veta
OM man överhuvudtaget kommer att hitta ut ..eller NÄR

Och att man under tiden..när man tjavade omkring där inne i mörkret
Fick lära sig något som man inte fattade först
Inte FÖRRÄN man kände luften mot sin hud och doften i sina näsborrar

När man börjar SE allt så klart och tydligt
Då kom först sorgen..över det man fått in-se
SEN glädjen över det man börjat fatta
Vad har nu detta med MJÖSSJÖBY och julgröten att göra
Joo ..för när man DÅ känner sig låg och tråkig så tycker man
Att man inget har att tillföra sin omgivning
Då glädjens bubbel inte är närvarande..som jag är VAN

Men Siv var envis den här gången och accepterade inte mitt nej
Glad är jag över det För det fick mig att tänka på
Att det jag behövde mest.. just då
Var det jag tänkte missunna mig
På grund av ett förstoppat tänk och en fördom mot mig själv
Att har man inget ..som man tycker..att bjuda på
Då skall man hålla sig för sig själv
SÅÅÅÅ fel
Ty tillsammans med sina vänner kan man ju ÅXÅ få vara tråkig och tyst
och låta sig bjudas på den värme dom GER

TACK! Till arrangörerna i MJÖSSJÖBY för den goda gröten
Det hembakade tunnbrödet och skinkan
Men mest av allt..den varma samvaron
Till SIV..som nog anade det jag själv INTE förstod
Att social kontakt var precis det jag behövde denna dag
Gåvor är något som inte kräver något tillbaka
Önskar er alla
Till er själva och varandra ..en generös och givande dags första advent

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar