måndag 22 november 2010

ENGIVMILDHELG



NU har dom åkt...Det känns fint, att ha fått rått om dom
Men tomt ekar nu huset,som alldeles nyss var fyllt av liv
Livslust och glädje
Dom hade tänkt åka i söndags,men valde att stanna kvar
tills idag,för de trivs med lugnet och naturen inpå knutarna
Som småbarnsföräldrar,är livet nog fullt med spring och passningar ändå
Så att få pyssla om dom,ger mig en inre tillferedsställels
Minns ju hur det var,när barnen var små
Det var ju INTE för allt så länge sedan :0)
Och nog var man glad ,när mormor eller farmor/farfar
tog sig an de små,så man hann med en liten stund för sig själv

Vi har kört med spontansagor ,jag och barnbarnet
Det innebär att allt, som för tillfället dyker upp
eller kommer i vår väg
Det kan vara en pinne,en marionettdocka eller någon annan grej
Som startar upp och ger vingar ,till fantasin
Sen bollar vi mellan oss, de flygande orden
Och skapar en berättelse TILLSAMMANS
Det här är lika mycke hjärngympa,som att lösa korsord
Det går inte för hjärnan och fantasin ,att ligga på latsidan inte
Vi har oxå läst några sagor ur böcker

Att på morgonen möta mitt barnbarn i trappan
När hon ropar på mig
För att komma ner och följa med mig
på mina upptåg ,göranden och låtanden
Är vederkvickande och en stor ynnest
Men först myser vi i soffan,till tonerna av vedspisen knastrande värme
Då vi fikar och snackar om vad vi skall göra SEN
Att ge hästarna mat..det gillar hon

Även lillkillen och jag,har våra möten i lek och närhet
När barnen somnat,tar vi vuxna ton och umgås
En rik helg har det varit,på många sätt och vis
Och jag LÄNGTAR redan,till nästa gång vi möts
Kallt är det här i dag
Passar mig fint att då gå omkring och INGET göra
Bara vara i deras kvarglömda dofter och känslor
Som finns kvar i alla rummen
Önskar er alla, en vederkvickande och fantasifull dag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar