torsdag 22 oktober 2015

VINTERMINNENS UPPVAKNANDE

Det är mångt och mycket som jag tänker på..
sånt som känslornas kraftfulla uppvaknande minns
Som när jag går in och läser mina tidigare blogginlägg
HUR det var..
och NU när vintern åter börjar närma sig

Minns den kalla vintern ..när det var hopplöst att få ström på tråden
-när hästarna ville besöka grannhästen och upptäckte bristen
och hur dom då hjälptes åt att få bort den hindrande tråden till överfarten
Det behövs bara EN gång ..att dom kommit på det
Det var en stressig vinter på många sätt
Minns hur mina fingrar kände sig i kylan
När tråd ,muttrar och annat skulle fixas till..då det inte gick att använda handskar

Men så en gång ..låg den STRÖMFÖRANDE tråden på marken
Då de övermodiga hästarna fick sig en rejäl stöt
Efter det har jag aldrig behövt oroa mig
VARE sig tråden är fylld med ström eller ej
För dom håller sig.. oavsett.. INOM hagens sfär..
det har gett mig många trygga och stressfria dagar


Minns med fasa de två sista vintrarnas tjocka och heltäckande IS

Det blev tunga vintrar på många sätt...innan snön dök upp
Tänk ändå vad jag har blivit väder-medveten..jag menar i stan
Då var det väder bara och inget man behövde bekymra SIG över
Man tänkte inte ens på det..och INTE då det minsta framåt..HUR det skall bli
mer än HUR man bäst skulle skulle klä sig i rådande väderlek
Men nu när man bor så här och har ansvar för djuren..särskilt hästarna
Som får det tufft när den där isen belägrar marken och hindrar deras framfarts rörlighet
Då är det jobbigt..(så nu kollar jag nästan varje dag VÄDERPROGNOSEN)
Har aldrig tidigare upplevt så isiga vintrar..
Kylan är en sak..den går att kringgå..men det gör det INTE med isen
Har inget emot något väder..bara det inte kommer med den förbaskade isen



Men än så länge råder friden..hoppas den får stanna kvar LÄÄÄÄNGE
Åxå för de buss och bilburnas skull Dom som måste pendla många mil -varje dag
oavsett väder.. för att ta sig till sina jobb..sina skolor

Härifrån skogen önskar vi er alla en fridsam Torsdag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar