onsdag 20 januari 2016

BILAR I VINTERTID och FINGERFÄRDIGA BILSKRUVARE


Min bil..den vita friheten
Var jag lite bekymrad över.. OM den alls skulle starta
om den frusit då den fått stå ute i den iskalla kylan
utan att få uträtta sina behov..under en längre tid

Som en bil åxå behöver med jämna och ojämna mellanrum för att inte stagnera

Satte i motorvärmaren häromdan ...en bra stund
Startade sen bilen och DEN GICK igång
Men så tyckte jag att det luktade som när bilen skall till att koka
Så jag blev lite bekymrad

Har ju bara haft "gammbilar" så ett och annat har man tvingats lära sig
visste åxå att ny-påslagen värme kan lukta
MEN kommer värmen fram..så har systemet INTE frusit
OCH det gjorde den..spred snabbt sin värme ut i bilen

Sen är det viktigt med rätt mängd i glykol i kylaren
Och så har jag ju tur
att vara ägare till en stabil och pålitlig bil.

Nu är det dags att låta den få komma till tals igen
med sitt trygga volvomotorljud

Ibland kan jag fundera på HUR det skulle kännas att ha en helt ny bil
MEN då dyker som alltid förnuftet upp och säger
För det första så är en bilaffär den mest oekonomiska man kan göra
Dels så skulle jag ju måst vara enormt försiktig med en ny bil
Så inga repor och annat drar ner priset OM jag måste sälja den
Då faller ju genast en ny bil bort för mig
Då den bil jag har... måste bistå mig på olika sätt och vis i dagarna

Som min förra bil Polon

(Kajsa älskar att bli kliad med lövkrattan och jag når henne bättre uppe på biltaket)
Som fick vara min "förhöjning och utkiksplats
Frakta hem höbalar,spån i och för att inte tala om alla småflyttar av prylar
Det ryms MER än många tror i en liten polo..

Volvon DEN ryms det ännu mer i
Så en ny bil är nog aldrig att tänka på av MÅNGA olika orsaker
Dessutom skulle jag ALDRIG ha råd med en sån
Men OM jag INTE tänkte den tanken fullt ut

Som då när "gammbilarna" KRÅNGLAR
så skulle jag ju inte uppskatta det jag har..
när jag inser till vad jag skall ha och använda min bil till
Sen är det ju så att dom problem som uppstår SÄRSKILT i vintertid
Dom uppstår nog oavsett vilken bil jag än har

Fast en STOR fördel är det med "gammbilar" och det är att det går att skruva i dom
För med en ny bil..med all sin teknik.. måste du ju ta dig till en verkstad
Och DEN finns inte nära till..men däremot en och annan fingerfärdig bilskruvare


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar