torsdag 4 februari 2016

DEN OBEGRÄNSADE BEGRÄNSNINGEN eller tvärtom

Nu var det här med intelligens

Den som jag tror att vi människor INTE använder oss av fullt ut
Utan.. den tror jag ofta får cirkulera i ett mer begränsat område
Än det som det finns kapacitet till/för
För jag tror..njaa är helt säker på
Att det ligger en massa obrukad intelligens och bara väntar på att få tas i bruk

Djuren..som nu Hundarna
har fått mig att se och fundera på det där
Som Biggles som jag berättat om i tidigare blogginlägg..är väldigt intelligent
MEN ..den han ofta brukar inom ett begränsat intresseområde ..
och till att överlista oss andra..i olika sammanhang
Som när det gäller mat
Kattmaten har jag fått flytta..allt högre upp..på mer säkrade platser
För att han inte skall äta upp den
MEN...
När det är dags för utgång och jag håller på att koppla hundarna
Försvinner han snabbt in i köket och är lika snabbt tillbaka
Och sätter sig helt oskyldigt ner för att vänta på sin tur att bli kopplad
Då jag med tiden fått upp ögonen för hans tilltag
gick jag in i köket och kollade
JAAADÅÅ..tror ni inte att han även denna gång listat ut
HUR han skall bära sig åt för att ta sig dit maten ÄR

INNAN jag eller någon av de andra hundarna hinner med att se det han gör
Måste säga att han är otrolig..på att räkna ut HUR han skall gå till väga
TROTS att jag barrikaderat maten..högt upp och bakom stolar och andra hinder
Så har han hittat åt den svaga punkten ÄVEN DENNA GÅNG
och kunde ta sig SNABBT fram till målet
För att inte hinna bli avslöjad och tagen på bar gärning
Så nu får jag lista ut en än mer säker plats
DIT han inte kommer sig

Likadant när det gäller ben..har han listat ut det
DÅ skäller han och alla hundar reagerar och går mot dörren
Då är Biggles snabbt framme och beslagtar alla ben

Men Sigge.. som använder sin intelligens i ett mer utvidgat spektrum
Har börjat förstå..att det är något lurt det där
Så han väntar en stund och kollar in mig OM jag reagerar
INNAN han agerar

Likadant gör Biggles när vi är ute i skogen
Då har han kommit på ett sätt att lura de andra hundarna GENOM att springa iväg och skälla
Och dom går igång... i tron att det finns något spännande att jaga
Men den uträknande Biggles ser nöjd ut
över att dom återigen låtit sig luras

Sigge har även i det här fallet börjat ana att det inte är som det hörs när Biggles sätter igång
Han tittar på mig åxå nu ...för att kolla om det är allvar eller ej
Sen bryr sig inte särskilt..efter det han nått fram
till sina funderingars slutplädering


Så det där med intelligens har nog sina olika infalls och anfallsvinklar
Djuren är bra läromästare på sina ALLA olika sätt och vis


Härifrån skogen i en 21 minusgradig kyla
önskar vi er alla en SKÖN och OBEGRÄNSAD Torsdag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar