måndag 22 februari 2016

HELGUPPDELNING

Torsdag ..innan gänget skulle komma
BAKADE jag
Det är långt mellan gångerna som några bakverk produceras i mitt kök
Men nu var det ju det här med att uppmärksamma min nya tidsmarkering
Så då ville jag ju baka en tårta..som man kan omvandla till bakelser
En som jag och alla andra gillar..
som det går att variera inlägget med .. som mellan och ovanlagret
med lite som man vill och har tillgängligt till för råvara
För min del blev det jordgubbar denna gång
MARÄNGTÅRTA..el KALASTÅRTA..kärt barn har många namn sägs det
och jag tror det finns fler namn på denna tårta
(istället för vanlig mjölk i tårtan använde jag mig av Oaklys matlagningsgrädde)
SEN bakade jag små citronkladdkakor..fast jag hade inte citron hemma
Så det blev en apelsin istället..till smeten med smör
I den som var mjölkfri blev det blåbär ..båda sorterna blev jättegoda


Det tyckte alla andra åxå..
Här kommer det receptet

150 g smör.(eller mjölkfritt)
2 ägg
2,5 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
0,5 tsk vaniljpulver
1 citron, finrivet skal och saft
0,5 msk florsocker till garnering
Sätt ugnen på 175°. Smält smöret.

Vispa ägg och socker pösigt med elvisp.

Tillsätt smör, mjöl, vaniljpulver, citronskal (endast det gula) och citronsaft och vispa till en jämn smet.

Häll smeten i 12 amerikanska muffinsformar i papper med non-stickyta. Grädda mitt i ugnen ca 17 min.
(Såna formar hade INTE jag..men det gick bra med bullformarna)

Pudra över florsocker vid servering.

Servering

Strö över lite flagad vit choklad.
Och jag LYCKADES med både tårta och kladdkakor..
MEN det berodde nog mer på äggen än min skicklighet..som inte är så mycket att skryta över
När det gäller SÄRSKILT det här med bakning
UTAN för att jag använde mig av de frigående hönsens ägg
Direkt från Christinas hönsgård

Sen fick det vara bra med bakverk..
För på Fredag var det städning som gällde
Har man djur så väntar man in i det sista med de görat

Sängarna hade jag redan bäddat klart ..så dom stod redan klara för gänget
Och jag var klar för väntan...INVÄNTAN.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar