torsdag 18 februari 2016

OLIKA BRODDARS O - PÅLITLIGA HÅLLBARHET

Så var det DE HÄR med BRODDAR

Har provat några olika sorters konstruktioner..med sina olikfärgade broddar
Som jag fått av omtankens givare och därför inte säkert vet
varifrån dom kommer..var dom är köpta

Som dom heltäckande av svart gummi som löper under hela foten

Några är av en kraftigare gummisort
andra mer i ett sladdrigt lite "lösaktigt gummil eller iknande material
Med små färgade broddar utspridda lite här och här
Ett av de första paret som jag provade..
sprack det "lösaktiga gummit" på en gång
på den ena ..när jag skulle sätta dit den på skon

SEN så ramlar dom där broddarna av stup i ett
En par behövde jag nästan bara ta i ,så trillade ett par stycken broddar av
Det andra paret vars gummimaterial är mer hållfast
Där trillar broddarna av under utevistelsens gång
Dom verkar då INTE klara av vintervädret
Ser dom röda plopparna ligga ibland i snön
Vilket INTE känns BRA alls ..med tanke på miljön och djuren

Sen så har jag ett halvfotspar ..dom sitter mer på hälen
Är då stabila och tåliga i vinterväglag
På dom är broddarna fastsatta på annat vis är de färgglada
Dom har hållit i flera år och är dessutom lätta att ta av och på
dom ger åxå en säker framfart..när isen lagt sig över gång och vägbanor
Sen så är med dom som med vinterdäcken..att broddarna nöts ner med tiden

Sen finns det nog helskodda halkskydd som broddar sitter kvar på
Men det vet jag inget om för såna har jag INTE provat ÄN
Nu har jag placerat ett nytt "lösaktigt halkskydd under mina kängor
GULA till färgen denna gång..
Så nu återstår det att se HUR dom klarar av en livsvandrerskas säkra utegång

Så här ser några ut inunder...INTE många broddar kvar
ALLTSÅ inte särskilt användbara ur skyddssynpunkt..
när man vill säkerställa sina fötters stabilitet

Härifrån skogen önskar vi er alla ..på ALLA plan ..en stabil Torsdag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar