måndag 15 februari 2016

MÅNDAGENS KLAGOLÅT i PLUMSANDE SNÖ



MORGONEN var stjärnklar och härlig..med sin blåa himmel
och är så ÄN

Men nu var det om
Det här med städningen..som är som med hagar och tråd
Att den vilan varar ibland aldrig särskilt länge
Den som man får njuta av NÄR man gjort klart


Som NU med STORA hagen..
Att få färdig den för hästarnas nergång

Gäller det att först skotta bort snön till nerfarten till hagen
och så fram till den översnöade lådan med elaggregatet i
Det som jag fick göra i morse

Och som igår ..då jag fick plumsa runt i hela hagen.. IGEN
för att ta bort snö,is på tråden och laga den där den gått sönder
Flytta upp den (då det kommit så mycket snö)
och skruva dit ..om det går..för ibland sitter dom hårt åt
då dom frusit fast..dom där isolatorerna..då får jag ta nya
Tråden som jag förra gången snurrade runt ett varv på vissa stolpar
då den tänjt på sig..hade nu frusit fast
och jäklades med mig.. så jag småmuttrade över att måste ta av mig handskarna
och hålla fingrarna över springan så isen tinar ..då tråden som löper igenom..hålls fast av isen
som motvilligt och ibland med stor övertalning ..till slut släpper taget
När man så väl har plumsat runt i djupsnön
känner man sig nöjd ..om än svettig av jobbet
och med småfrusna fingrar och genomblöta handskar
Fast man mestadels av jobbet inte kan använda dom
Hinner dom bli genomblöta när jag drar av is och snö från tråden

Så står man där och blickar ut över den stora hagen.. HELNÖJD
-innan jag går in för att duscha och byta kläder

Men säg det som varar... OM än inte för EVIGT
så i alla fall i några fler dagar än de få som nu blev fallet

Då det har snöat i flera dagar
och då plogbilen sprutar iväg snö..då den förbi för att göra vägarna framkomliga
men som samtidigt ställer till det på vissa delar av hagen
Den som ligger närmast vägen till och som i morse gjorde
att jag fick gå en extrarunda
Men BARA runt halva hagen denna gång..

Då en stor snöisklump lagt sig över och tyngt ner tråden
plus lite andra små justeringar som påverkats av det

Och så gjorde plogbilen...
Det som den klarat sig ifrån så LÄNGE

Den körde ner min RÖDA postlåda som flög av pinn och iväg en bit bort
Men det har turligt nog hyresvärden tänkt fixa till

Jamen nu var det ju det här med städliknelsen
Det är ju samma sak
Man hinner inte mer än städa..känna sig nöjd
med att spankulera omkring genom de städade rummen
och ta det lugnt ett tag
Innan det åter är dax för dammsugaren att göra nytta

Men säg den vila som är beständig
Som med hagar ..när vädret är deltagare i dagens göranden och låtanden
Men tilläggas bör att jag får ju MASSOR av frisk luft och kondition på köpet

IDAG..NU . ÄR HIMMELEN ÖPPEN och BLÅ och SOLEN lyser och sprider frikostigt ut sin strålglans
INGEN SNÖ i SIKTE..inte då ÄN

OCH NI MÅ TRO att jag är lycklig över mina RÖDA höga stövlar
Dit INGEN SNÖ tar sig in i ..
så nu slipper jag bli blöt om fötterna av den annars så påträngande snön

Härifrån skogen önskar vi er alla en trivsam start på veckan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar