onsdag 4 maj 2016

DEN positiva och läkande skogen

När man som mig
bor mitt ute i skogen..med många turer med hundarna i dess omgivning.
Blir man observant på många saker som årstidernas små och stora OM-växlingar.

Och den bästa platsen för mig att läka på
vad det än gäller ..är UTE i skogen

Har sagt det förut men säger det igen
Det är mycket som går igen hos oss människor som man upptäcker i naturen
eller mer kanske tvärtom
I alla fall så är våren den mest dynamiska,kraftfulla och nyskapande perioden/årstiden
Den som har allra störst positiva påverkan på mig

Snön ..den har NÄSTAN helt tinat bort på höjder och kullar

Den ligger bara kvar i skuggorna och på lägre höjderna

Som nedre delen av skogsstigen upp mot Söderå
Några isfläckar klamrar sig fast vid det rinnande vattnets kanter
som glatt och porlande "springer" i de gräsbevuxna dikena

Den som ALLTID hittar åt varje större eller mindre vattensamling är Aqva

Hon syns nästan inte i den gulbruna gräset..det som än inte väckts till liv


Nu vaknar allt fler djur upp ur sin vinterdvala
-till den livssprudlande och nyfikna Sigges förtjusning

Han gillar allt smått som rör på sig..som fjärilen som han försökte springa ikapp

Grodorna som vi träffade efter stig och skogsväg..triggade igång hans nyfikenhet
Värre var det för grodorna som huserar närmare bebyggelse och landsväg
Några av dom blev inte långvariga..
Det är alltid som lite sorgesamt att se dom ligga tillplattade efter vägen
Att inte hinna med..mer än en liten stund av sin tid här på jorden

Solen sken från en klar himmel..med bara en lätt vind

När hundarna och jag tog dagens skogstur
så flåsade dom i värmen..och var inte så sugna på lek
Det var inte heller jag ..

"Videkissarna" börjar nu försiktigt våga sig fram i värmen

Och ån..är nu helt fri från isen
och snön runt omkring har gett sig av

Mjösjön..är än inte helt isfri
Jag älskar våren..när den är igång då finns det alltid något nytt att få upptäcka
VARJE DAG och jag vet aldrig vem eller vad jag kommer att få möta
Livet är spännande och uppfriskande på många sätt och vis

Härifrån skogen önskar vi er alla en härlig helg med öppna sinnen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar