tisdag 17 maj 2016

EN ROVFÅGEL på besök


Igår.. strax före 5 då jag gick runt i hagen och la ut lite hö

Såg jag den första gången..en rovfågel som var på jakt
Den flög en bit ovanför marken intill skogskanten
Den var lika stor ungefär som en kråka fast mer gracil på nåt sätt i kroppen
Och mer grå upplevde jag den än det ser ut på bilden

När jag sen gick ut med hundarna vid halv 9 såg jag den igen
Det är en mäktig känsla
Tycker ju om fåglar i allmänhet..
Men det är ändå en lite mer speciell känsla med rovfåglarna
Kanske är det för att dom inte låter sig synas så ofta
Kanske är det deras otroliga flyguppvisning ..
Deras förmåga att se så långt och att snabbt reagera på det dom ser

För mig representerar dom en majestätisk frihetskänsla .
Lite oövervinnliga på nåt sätt ..där dom flyger omkring
Så nog går jag igång och fascineras av deras uppdykande

Först när jag tittade på bilderna på nätet över falkar,vråkar och hökar
undrade jag..
Men efter det att jag pratat med Sonja i mobilen
Då jag var på väg till stan och till ett nytt besök hos tandläkaren
(Som inte heller denna gång gick så fort som jag och tandläkaren hoppats på)
Frågade jag henne om Pilgrimsfalken..om den fanns här
Då den både i storlek,utseende och färg.. såg lika ut
-kom vi åxå att prata om höken... DUVhöken
Som fick mig.. när jag kom hem från den stora staden Umeå..när kvällen var igång
Att åter gå in på nätet och kolla.. på de olika rovfåglarnas flygsätt vid jakt
och då stämde beskrivning mest in på just höken
MEN så har vi ju åxå vråken...måste läsa MER om de olika giganternas flygteknik
För då man oftast ser fåglarna på håll..och dom flyger snabbt
hinner man inte alltid MED att se och fota

MEN det hade ju varit som en "vindpust" häftigare om jag fått sett en pilgrimsfalk
Bara för att få berätta det för min svåger
Men jag är fullständigt nöjd med den rovfågel jag fått se

Här i Grannäs dyker de olika "fågelgiganterna" upp lite då och då
liksom de olika fyrfota vildingarna
och så en och annan spännande tvåfoting förstås
Som åxå dom huserar runt omkring här i Grannässkogen

Härifrån skogen önskar vi er alla en spännande och upplevelserik Tisdag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar