onsdag 6 juni 2018

NATIONALDAGEN och ENBÄRSDRICKA



GOD morgon

Igår öppnade jag den flaska som jag fått av min äldsta dotter med ENBÄRSDRICKA i

Hon känner till dess historia. Sen min barndoms och uppväxttid hos min mormor och morfar i Gryssjön
För där fanns den med som ett viktigt inslag vid slåttarna och även som måltidsdryck
Det var min mormor som var skapare av den törstsläckande brygden
Minns DEN SÅ VÄL Minns också hur någon av morbröderna retades med henne om alkoholhalten
Vilket mormor med bestämdhetens barskhet förnekade fanns i hennes brygd
Hon gillade inte alkohol
Men nog tror jag att det förekom Med tanke på tillverkningen
Då hon använde lite jäst och socker till de uppkokade och sen silade enriset
som sen ställdes ner i matkällaren som fanns under köksgolvet dit en lucka i golvet ledde
Kanske inte mycket ..men hon ville överhuvudtaget inte höra talas om såna dumheter

Den enbärsdrickan som min dotter köpte på Björkstamarknaden var till färgen mycket mörkare än mormors
Smaken var inte riktigt densamma. Men den var god och jag kände enbärssmaken
Så enbärsdricka kommer ALLTID att ta med mig på en upplyftande snabbtur BAKÅT I TIDEN


En sak till som jag tänkt på ÄR att de positiva minnena i livet- tar mest plats
Då värmen i det positiva är den starkaste och uthålligaste aktören

Härifrån skogen denna NATIONALDAG som är en bra dag för mig
att umgås med åminnelsens tankar och känslor på ALLA våra föregångare i vårt land
som dragit ett tungt lass för oss efterlevare och vår nations fromma- SKÅL





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar