lördag 5 mars 2011

DEN NATURLIGA DROGEN


Hör, hur vinden kastar sig,mellan trädtopparna, en bit bort

Här.. rörs inte minsta gren ..ALLT är stilla

Antingen är vinden på väg tillbaka ..eller
Det är en märklig känsla att bo så här NÄRA inpå naturen
Alla dom här ljuden
jag aldrig hörde på samma sätt som när jag bodde i stan
Det är en närvaro i naturens alla olika skiftningar

Som fyller mig med en stark inre känsla
Som gör mig HÖG..
Hög på den bästa ,naturligaste,giftfriaste
och mest hälsobefrämjande drogen..NATUREN


Och vad den bjuder på
Av frisk luft
Ljusfenomen och skiftande färgspektra


Dofter ALLA olika ljud och möten
Som inte syns eller hörs ..annat än i tystnaden
Det är beroendeframkallande
Har du en gång fått smakupplevelsen på naturen
Så går/är du aldrig ensam mer

Ingen oro...får fäste
Man blir..känner sig friii

Att flytta till stan
Skulle därför vara väldigt svårt för mig
Nästan helt otänkbart omöjligt
Den rikedom av inre frid som finns och ges mig varje dag
Går inte att köpa..inte förhandla sig till

Men det är träningssak...för tystnaden var öronbedövande i början
Då man var van alla konstlade och högljudda olika ljud
Som ständigt bombarderade sinnena
Inte förrän det blev tyst
Insåg jag ..HUR mycket syntetiskt buller vi blir utsatta för
varje dag.. dygnet om
Så att gå från de ständiga bullrande till tystnaden
Tar lite tid att vänja sig vid

Innan man klara av tystnaden
Men när du väl tagit dig över omställningströskeln
Finns ingen återvändo
Och så är det ju med allt
Du kan inte gå tillbaka.. dit där du var igår
När du väl tagit ditt steg..framåt
Men minnena..det man har med sig i sitt bagage
Som kan bli till näringsrik föda att bi på..på den fortsatta vandringen
Då man har olika smakupplevelser att jämföra med..

En GOD & SMAKRIK HELG önskar jag ER ALLA

2 kommentarer:

  1. Frisk luft och öronbedövande tystnad är fantastiska droger......... men morronkaffet ska man inte förakta!!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Nääää Det har du ju HELT rätt i :0)att inte förglömma den njutningen, efter morgonens uterunda ..Kram

    SvaraRadera