fredag 18 mars 2011

DET FINNS LIV I PRYLAR DET FINNS EN HISTORIA ATT BERÄTTA


Här står Sune och håller i en pryl
Som bär liv med sig... MÅNGA livs händer
Jag fylls alltid av en andäktig ödmjukhet
Innför känslan,när jag håller den & andra ting från förr
Det är inte prylen i sig

Utan vad den kan berätta om,för mig
Sune har mycket att berätta,om prylar, och om tider som gått
Om människors slit & vedermödor,men oxå all glädje som fanns

Hoppas att jag får möjligheten ,att göra honom ett besök
Och få ta det av all hans erfarenheters kunskaper
Få höra om & känna andedräkten, av tid som gått
Om våra förfäders gedigna yrkesskicklighet & liv

Den här prylen,som är så slät och fin att hålla i
Så väl konstruerad..så finputsad
Det har nog tagit sin tid, att få till den

Användes då de sågade till virke
Det var hjälparen,som drog fram brädorna,med den

Det var kvalitet& det fanns en yrkesstolhet förr
Som man allt mindre och mindre ser tillstymmelsen till idag
Prylar som inte håller särskilt länge
Och en yrkesstolhet ,som har förskjutits,till förmån för penningen
Som står högre i kurs än yrkesetiken & moralen

2 kommentarer:

  1. Gammal kunskap och prylar rostar aldrig!

    Finfin Helg

    Kram

    SvaraRadera
  2. Morrn..
    Mmm Det känns som en riktig ynnest,att få se och hålla i, forntiden.Minns dom härliga dofterna av gran och kåda från min morfars lite slitna,lappade och lagade yllekofta och när jag stod em bit ifrån som barn..när det sågades virke på morfars hemmasåg Det är fina minnen,innehållande en skön trygghetskänsla
    Hoppas du oxå får en finfin helg..Kram

    SvaraRadera