tisdag 4 mars 2014

LÖPANDE TANKeSPÅR


Hörde att våren ÄR HÄR
6-8 veckor tidigare än brukligt här i norr
Det har med den varma temperaturen att göra ..om den håller i sig

Snön ligger dock kvar och visar på skogsvandrarnas färdspår
Och fåglarna olika melodier ..ljuder glatt över nejden
Än har jag inte hört rävens högljudda lockelsesång
Förstår ju att den måste höja sin volym rejält
Då det är många friarljud som skall nå fram
i skogens djup.. till alla vidsträckta kanter och hörn
fram till sina mål
Så dom får ligga i för att höras

När jag vaknade igår..låg ett tunt täcke av snö på bron
Och när hundarna och jag tog vår tur i skogen
Bjöd morgonluften på en påträngande närvaro av en frän och stark viltdoft
Rävens doft känner jag igen.. så från den kom inte doften

Så var det nya "färden" i snön
Som inte alltid ..alla gick att gick utläsa säkert.. vem dom tillhörde
då snön lagt sig över
Det är spännande med dom stora spåren..och än mer
DÅ Biggles kom dragandes med.. som jag först trodde var en pinne
Men visade sig vara en rådjursskrank..alltså benet nedanför knäet
som han med stor stolthet kom och bar på

Då vi gick samma väg igår sen eftermiddag..fanns det inte där
..det var ett färskt ben

Vet ju att lodjuret finns,järven och björnen
Som ju inte brukar vakna förrän i mars...
MEN hur påverkas den av det milda vädret
Hur fungerar dens väckarklocka
Det är många tankars funderingar som springer omkring

Önskar jag haft ett par skidor..för även om det är lite snö i skogen
Så finns den där och jag har korta ben
Till nästa vinter skall jag föröka skaffa mig ett par
Gillar att åka skidor
Men har under många år inte kunnat bruka mina armar till stakningen
MEN tror.. att jag nu har byggt upp det HELA.. som blivit starkare
Så det kommer att bli spännande att få upptäcka..
HUR långt jag kan ta mig fram..för att följa spåren jag ser i snön

Att bo och vistas så mycket i skog och mark..
ger en stor nyfikenhet,spänning och glädje..

Än är flugan groggy.. DEN som NU försöker... allt vad den kan
att pröva SINA vingar
men den dimper omkull..ligger där..reser sig upp
och prövar åter igen.. sina vingars hållbarhet
Den inre drivkraften är stor..så den ger inte upp

Önskar er ALLA en dag FYLLD med bubblande livsenergi



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar