söndag 23 mars 2014

MORGONBEREDSKAP



Sitter ute på brotrappan..
Med kaffekoppen och smörgåsen i hand
och låter mina ögon.. saaakta svepa över skogskanten
beredd på minsta rörelse därifrån


Mina öron är på helspänn..för att kunna uppfatta något "knastrade" ljud
från någon av de större skogsvandrarna..
Då kylan lämnat kvar en isskorpa.. på den lilla snö som är kvar
så kommer jag att höra deras förflyttningssteg.. OM någon kommer förbi
Vet ju att de är vana vid hästarna
Så dom räds dom inte


Några sångare är redan i farten
ackompanjerade av den kraxande och entoniga kråkans inlägg
Försöker mig på en visslande härmningstrudelutt ..till gensvar
då blir dom i extas och drar till med några extra tonsvängar
SOM jag inte hänger med i
Det är ju konkurrens vid den här tiden..
så det gäller att överträffa varandra..med skönsjungande locktoner

Det är helt vindstilla
Hör en dovt muller... lååångt bort..kanske en skogsmaskin som är igång
För att ta hand om stormfälld skog
När det är så här stilla..så fortplantas ljuden
som kan höras milsvitt bort

Varje gång jag sitter ute på bron
och inväntar ljuset och skogsvandrarna

Så tänker jag

EN DAG...en dag NÄR jag sitter här.. Dååå
Den tanken gör mig upprymd

Och så har Göta kommit hem.. efter några veckors bortavaro
HJÄRTLIGT VÄLKOMMEN hem..



Och så hoppas jag..att ni alla får en MYSIG SÖNDAG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar