fredag 28 mars 2014

UNDERBAR MORGON


Sitter här på brotrappan
Ser solen kliva upp..snett bakom mig ..på min vänstra sida

ser hur den kastar sitt ljus mot trädtopparna
och upp på bergskammen..på andra sidan.. mitt emot mig

Det är alldeles vindstilla

Hör orrarna spela och några småfåglar sjunga
Hästarna som krossar is-glaset
som krasar under deras hovar

Då ser jag den... vid skogskanten på andra sidan
STORRÄVEN
2012/3
Den sätter sig ner och tittar mot huset
Ser den mörka figuren på trappan
och försöker nog lista ut..om det är någon av hundarna som är ute
Men då inget händer..ingen skäller .eller kommer efter honom

Blir han lugnt kvar
och gör det han var ute efter..jaga
Lääänge och med tålamodet i sällskap.. sitter han blickstilla
Känner hur kylan kryper på mig
men vill inte röra på mig än
Vill se om han lyckas fånga sitt byte

Efter en lång stund gör han sitt hopp..men utan framgång

Han fortsätter ...rör sig fram och tillbaka i cirklar
kastar ett öga då och då mot huset
jag sitter fortfarande stilla och grämer mig lite
över att jag inte har kameran i beredskap
Men om jag rör på mig kommer han att försvinna och det vill jag inte

Hästarna bryr sig inte..
dom kastar bara en förstulen blick på honom
när dom går förbi
Och jag beslutar mig för att gå in..för att få upp värmen i kroppen med en kopp ingefärste
när räven försvinner in i skogen

Med andra ord..En helt underbar morgon
ni skulle fått vara med

Önskar er alla en sinnesmjuk och helt underbar helg

5 kommentarer:

  1. Å nu får du upp ytterligare en timme "tidigare" :-)

    SvaraRadera
  2. Nää DU..den där påhittade förflyttningstiden DEN berör inte mig och djuren
    Vi håller oss till den naturliga tiden vi OAVSETT hur mycket eller lite klockan är UTOM när jag måste passa bussen..då gäller även tidsramarna för mig :)

    SvaraRadera
  3. faast du har ju rätt i det faktiska : - )

    SvaraRadera
  4. Hej Inger! Trevligt att följa dig på din vandring.Jag tycker mig nästan gå bredvid dig,mycket trivsamt.Det där med att sitta på trappan och spana känner jag igen,
    tror nästan att det härstammar från Gryssjön.Där minns jag att man alltid blev sittande på trappan med blicket ut mot skog och ladugård.Massa kramar kusin Ingalill.

    SvaraRadera
  5. Hej Ingalill..Vad roligt att du tittade in och gör mig sällskap ..det satte fjutt på mina fötter..och gjorde mig lätt på foten :) Jaa du har rätt om Gryssjön..det finns många härliga minnen därifrån..som burit mig igenom många svårigheter i livet...Kan än känna morfar och mormorsdoften. ..minns våra somrar då vi strålande samman i Gryssjön..Stor Kram till dig

    SvaraRadera