söndag 31 mars 2019

KLARSPRÅKETETS TYDLIGHET



Har sagt det förut och säger det IGEN - Det som med tidens gång gett en allt djupare klarsyn
Att som NU ha den stora förmånen att få umgås med djur
När tiden är MER på min sida- mindre fastlåsande- mer obunden, fri och generös
Det vill säga när jag nu hinner med att vara NÄRVARANDE i NUET - UTAN något stresspåslag
För då hinner man med att SE och lära sig det mer subtila och ordlösa språket

Deras finstilta eller mer påtagliga "kroppsrörelser
i ett KLARSPRÅK
Precis som barn -innan orden finns tillgängliga

Det är nog därför djur och barn förstår sig på varandra så bra och har en så naturlig KONTAKT


Samt de olika tonlägena som djuren har och tar till NÄR dom kommunicerar
OCH så den där FASTHÅLLANDE blicken som jag får
när dom vill vara säkra på att jag fattar vad det är dom vill ha sagt
Då nitar dom fast sin blick i min

Som nu i morse - Då Quvintuss ville gå UT
Då startar han först- med en mjukt lite tystlåtet jamande Alldeles intill min säng
Händer inget då - går han ner och låter mer högljutt och bestämt med några varierande toner
För då BORDE jag fatta vad han vill
Kommer jag inte då - kommer han upp KRAFFSAR på sängen och är nu ÄN MER HÖGLJUDD
Om jag då säger INTE NU ..kan du inte sova en stund till JAG bill ha en sovmorgon
då GÅR han till matskålen i ren frustration
Men kommer sen och lägger sig
GÖR han inte det
Utan fortsätter "snacka" vet jag att nu är det av nöden tvunget
MEN det här med klösandet på sängen och det höga tonläget brukar oftast funka
på en gång

Och när jag då säger det magiska ordet VILL DU gå ut
Då blir ham glad ATT jag äntligen fattat och ilar fort ner för trappan och ställer sig framför ytterdörren
Det är lärorikt och mycket intressant att iaktta och lyssna på djuren
För dom har MYCKET att säga PÅ sitt eget sätt att säga det på
Och dom säger det TYDLIGT, kortfattat och utan krusiduller -rakt på


Om jag nu skall vara rakt på- Så är det djurens förtjänst
Att jag allt mer och i allt större utsträckning lärt mig att tala KLARSPRÅKET

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar