måndag 19 maj 2014

NATURLIGHETENS ÄKTHET


Tänkte på det..när jag såg å lyssnade
för ovanlighetens skull på talang
Där Jon ...en renskötare jojkade
Att
Vi människor nog längtar MER än någonsin
Efter det som är äkta,okonstlat och naturligt



För en tid sedan läste mycket om samisk kultur
och om jojken..
En kultur jag INTE kände till särskilt mycket
ju mer jag läst mig till..och frågat om
om Jojken
och på HUR och VAR samerna levde..levde av
Och hur det var för mig i början ..som boendes låångt in i skogen

Då rädslorna och oron i O-erfarenheternas spår..som statsflicka
På vädrets makter
Och åskan som fick mig att skälva av rädsla
På björn och andra rovdjur..som höll till i min närhet
Då började jag tala högt OCH sjunga
Det verkar ju lite snurrigt ..men var väldigt effektivt
För att lägga mina tankar utanför och syna dom i sömmarna
i all den oreda av trassliga rädslors in-snärjande trådar

Allt de kom för mig när jag läste om jojken
Och kom då att inse.. hur effektivt och stärkande det måste vara/är
när man möter ..det man måste gå igenom och klara av ensam
lära känna..förstå sig på ..när man lever så gott som ute i naturen
och vad som sker i det skiftande utbudet där
som man ingen makt har över..ingen kontroll

Så jojken och jojkande är ju naturligt
och en viktig psykologisk utlevelse
Inget konstigt alls..när och om man tänker efter
ALLT DETTA DÖK UPP och hoppade på mig NÄR JAG HÖRDE JON JOJKA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar