fredag 30 maj 2014

BLÅSNINGAR



Vi hade tänkt åka tidigare ÄN vad som blev av
Till årets första fisketur..ner till BÅGATJÄRN
Men då blåsten var ihärdig och kraftfull
Bestämde vi oss för att vänta tills den lugnat ner sig..
Mot kvällen till..då bar det av
Till denna så magiska tjärn med sin omkringliggande storslagna natur
Den ligger 1 mil bort från Grannäs..in i den milsvida vildmarksskogen
En plats som kan få den mest orolige..att bli HELT avslappnad
Där ett svanpar simmade omkring på andra sidan..i det totala lugnet
och en sirlig tärna och en skrikande mås flög förbi..på jakt efter sin föda

För ovanlighetens skull..stod det redan flera bilar där
NÄR vi kom ner ..till rastplatsen lilla koja

Någon fiskelycka hade vi inte
Nää.. för fisken var på lekhumör som vinden som oxå gjorde oss ..sina "blåsningar"..
Men i mina byxor.. fastnade mitt fiskedrag
som jag fick ta kniven till hjälp för att få loss
Fiskade med både met och kastspö då jag RÅKADE få kroken i ena byxbenet
INTE när jag kastade.. bara när jag gick förbi det vilade kastspöet
Joo det är faktiskt sant..BEGRIPER inte själv HUR jag bär mig åt
I fjol var det i jackan som det fastnade
och lämnade ett HÅL efter sig som minnesmärke..som NU i mina byxor

När vi sen uppsökte kojan FÖR värmens och kaffets skull
Satt där redan ett gäng om fyra och en pytteliten fyrfoting
Det blev en trivsam stund ..blandat med värmen från elden och alla skratt
Särskilt en man från Bjurholm..delade frikostigt med sig
av sina självupplevda historier.. som gav oss alla skrattutlevelsens värme
Man mår BRA ute i naturen
Alt blir så enkelt,naturligt,okomplicerat och avkopplande där

Önskar er alla en VÄRMANDE Fredag


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar