tisdag 5 juli 2016

Liite om gårdagen

För det FÖRSTA..så bakade jag KAKOR igår
Såna där porösa..INTE såna som förvandlas till smulor eller blir stenhårda
Som dom alltid blir ÅTMINSTONE när jag skall till att baka

För så här är det..
Vi byssbor skall ju baka en massa olika sorters kakor till kakfrossan
Den som startar den 9 JULI...alltså nu på LÖRDAG..
Nog var det väl själva sjutton tänkte jag..om jag inte skall få till en kaka som håller
Som INTE blir för hård och inte smulig..
Skall ju baka mjuk-sorter.. såna som jag klarar av
Men tänkte prova de mer "känsliga" kakorna,där minsta millimetern är viktig

Så jag ut på nätet och letade LÄTTBAKADE kakor..
men så tänkte jag EN gång till.. och letade istället efter recept för barn
Där och då hittade jag... SOM DET STOD enkla,lättbakade och goda kakor
HAVREKAKOR med kanel..det vore väl något för mig att prova
Men vis om mina begränsningar så gräddade jag en provkaka..det sket sig ju direkt
Tålamod...tålamod inger..fick jag upprepa till mig själv och tillsatte liiite mer mjöl och en dutt havregryn
OCH jag LYCKADES..dom blev goda,hållfast och inte stenhårda

Fast jag vet inte om jag är redo för en ny kaksort
Man skall ju sluta när man är på topp sägs det ju
Åtminstone tänker jag njuta ett bra tag av sötmans segerbak


Så till något HELT annat
Igår på förmiddagen..när jag tog träningspromenaden med två av hundarna

Har ju några extra hundgäster här..så jag tar dom två och två

Ingen såg vi vi på "utvägen"..

Men på hemvägen LÅG DEN DÄR..MITT i vägen
så jag skyndade mig hem med hundarna och in efter kameran

När jag kom tillbaka trodde jag att den var död ..
för den brydde sig inte om mig och mina försök att få den från vägen
Såg inga skador ..den verkade mer slö och obrydd..
Det var den FÖRSTA ormen som jag såg i år..det brukar vara fler
och vara synliga mycket tidigare

Är tudelad när det gäller det här med ormar
Som ju åxå dom har rätt att leva..
Men så dyker den där obehagskänslan upp,den som åxå infinner sig
Så det blir en mix av olika känslor
NÄR jag tänker på alla andra djur som hundar och hästar
Men åxå de vilda..jag menar om tama djur kan bli väldigt dåliga av ett bett
Borde ju de vilda åxå bli det..

En orm försvarar sig ju bara...
den har ju inga armar att slåss med inga fötter att sparka med
Utan bara sina vassa giftiga tänder om den blir attackerad
Vacker är den i alla fall
När jag sen tog cykeln för att se vad som hänt med den ...då var den borta
Vi har ju städpatrullen som har dygnet runt jour och som brukar städa upp efter vägarna
-där det ligger döda djur..
Såg skatan hopa omkring där..kanske hade den fått sig ett lättvindigt mål mat
Varse sig ormen var död eller levande..då den var så slö
Detta var lite om gårdagens händelser

Härifrån skogen önskar vi er alla en säker och lyckosam Tisdag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar