söndag 3 juli 2016

SOL och omvända TANKAR

Vemodet ..det som anfaller mig DIREKT

när jag kommer ut i den tidiga morgontimman och åter igen får syn på svalan

Den som likt alla andra tidiga mornar...sitter där ENSAM på tråden
har fått mig att börja tänka...att

Kanske har den ett syfte med sin plats där
Kanske det finns något annat
Bortom allt det som låter sig tänkas ut och hitta lösningar på och en förståelse för/över ..
Det som inte går att fånga in...inte sättas på pränt

Det DÄR som bara ÄR

På ett sätt... ser det nästan ut som om den vakar över oss

Där den sitter med huvudet vänt in mot gården

En befängd tanke som lika fullt och envist klamrar sig kvar
fast jag försöker skaka mig av den

För vad VET jag om en svalas liv ..
Gissningar och spekulationer ..är vad jag sysslar med
då tankar och känslor försöker ge en lättnad
åt vemodet...
Det som svalan i vart fall ..inte har bett mig om att ha

Kanske har den ett högre syfte..för högt för mina tankar att nå
Som min syster sa

"Det är kanske mamma som håller ett vakande öga över dig"
En fin tanke att tänka som ger värme och en viss lättnad
När jag numer går ut och får syn på den ensamma svalan på tråden


FÖR VAD vet vi människor egentligen..VI som tror vi vet ALLT

Vet egentligen INGENTING...mer än kanske lite
det är bara vad vi vill tro att vi gör ...
förstår oss på det mesta här i livet

Det är faktiskt åxå skönt..att komma till den insikten
OM hur lite vi egentligen vet om de mesta..
För då öppnas många andra dörrar upp...
Som ger en större och starkare ödmjukhet inför och till livet.
I tankar på ...att ALLT behöver vi inte veta..
Det är skönt att bara låta det vara som det ÄR och njuta av det

För när höstens andedräkt börjar kännas av SAMLAS svalorna på tråden
och då får ju svalan sällskap..DIT dom skall...till varmare länder

Sen så är det ju bara det...
att det har aldrig tidigare under mina sju år här i Grannäs
suttit en ensam ,övergiven och vakande...trofast ...eller ihärdig..eller ?? svala på tråden

Härifrån ett Grannäs där solen nu tittar fram önskar vi er alla
En hänförande Söndag på spralliga fötter och glada tankar


2 kommentarer:

  1. Att sätta upp korsdrag på sommaren och känna alla dofter och höra alla ljud i sommaren är en frihetskänsla! Varför skulle man inte kunna öppna korsdrag till livets alla intryck!?

    SvaraRadera
  2. Det var mycket bra uttryckt :) ..dom orden skall jag spara i mitt minnesarkiv.."öppna korsdrag till livets alla intryck"

    SvaraRadera