fredag 26 augusti 2016

OM DET DÄR MED TYGER



När jag var barn och växte upp..så där på 60-talet..
var det mycket crimplene,polyester och andra syntet-tyger som gällde
Även om bomull och lin och så fanns med

Sen minskade användandet av dom tygerna ..för att bli återuppväckta i nutid
Det har jag fått märka när jag kutat runt bland klädutbudet på nätet

Kan än minnas min bruna crimplene klänning med en vit krage på
som jag hade när jag var så där en 20 -25 år och tyckte var så fin
TILLS jag började förstå och KÄNNA vilka egenskaper den hade
Sen dess har jag undvikit all vidare kontakt med syntetkläder


Minns hur modet var för äldre DÅ och än har några fastnat kvar i den "bilden"..Polyestertantbilden
Att det är vad äldre kvinnor skall ha..
För att det är så praktiskt...lättvättat och skrynkelfritt

Men finns det något som jag INTE gillar... så är det SYNTETMATERIAL
Är det varmt svettas du och svetten har ingenstans att ta vägen
Då tyget inte tar emot det...utan det rinner under dina kläder..nerför din kropp
Är det kallt ..då fryser du
Visst..det skrynklar inte men VADÅååå ...det uppväger ju inte den fördelen
som naturmaterial har... DET som kroppen kan ANDAS i

Så jag hoppas att jag ALDRIG någonsin behöver påtvingas ett syntetplagg
HUR oförmögen och gammal jag än blir..
För kroppen mår bäst i ett tyg som kan andas
och mår kroppen bra DÅ gör själen det åxå

För den fördel polyester och andra syntetmaterial har..
kan ALDRIG mäta sig med den naturliga känslan i rena naturmaterial
SÅ tänker och känner jag

Med det sagt önskar jag er alla HÄRIFRÅN skogen en sinnesmjuk och upplyftande helg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar