torsdag 25 augusti 2016

LUKT och DET HÄR MED DJURENS "BORDSKICK "



Igår fick Jupiter gå i lilla hagen..den bredvid huset
där hyresvärden kört med sin traktor .. när han skulle hämta hästdyngan
Så det hade ju ramlat av lite skit
OCH det var Jupiter storligen luktintresserad av

Han gick igenom dyngan med "näsan" nertryckt i skiten och sparkade i den

I det här fallet vet jag inte..tänkte på Kajsa när han höll på
Fanns det månne kvar lukter av henne
Eller skulle han bara identifiera lukterna i största allmänhet

För vad är som är nytillkommet i hagarna litet eller stort märker hästarna det på en gång

Så har Kajsa hittat åt sånt som jag tappat i hagen

som till exempel min mobil och nycklarna
Senaste åren...hmmm två KANSKE tre åren har jag inte tappat något
En del saker lär man sig med tiden...hur det funkar eller inte
Som det där med FICKORS o-pålitlighet och mitt minnesbortfall

Så har vi mina katter..som har sina olika sätt att äta på

Sobella..hon äter med finess..så så gott som ingen "blötmat" hamnar utanför fatet

Medans däremot Quintuss..på hans fat ligger hälften utanför
Han äter då inte med "finess"..en riktig sölig katt är han
Så har han åxå oftast bråttom ut för att JAGA..sån storjägare han är

När det gäller hundarnas matintag..är Biggles bordskick lite som Quintuss
Det vill säga SNABBT matintag..men inte för att ut och jaga
Näää mer hinna med de andra hundarnas mat..numer bara Sigges

Som då han... är en riktig matsölare ..av ett annat slag
För han har då INTE bråttom...han går oftast inte fram till sin skål för att äta
Förrän de andra ätit upp sin mat..då makar han sig dit

Det är intressant att iaktta djurens samspel
Deras olika beteenden och personligheter..som ibland för mina tankar till oss människor
Hur vi beter oss,våra olika personligheter och hur vi samspelar eller inte med varandra

Härifrån skogen önskar vi er alla en samspelt Torsdag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar