fredag 16 september 2016

STORJÄGARN

Nu har storjägarn varit igång igen och gjort det jag inte gillar

Det känns mindre jobbigt när Quvintuss tar ..särskilt sorkar
som ju kan sprida den vedervärdiga sjukdomen sorkpest
Men jag har åxå ett förmildrande överseende på när han fångar råttor och möss

Men se fåglar det har jag väldigt svårt för
Dom får mig att känna som med rådjuren..att dom är utsatta och försvarslösa
Dom har inga tänder eller klor att försvara sig med
Bara sina vingar som skall hålla dom i luften..en bra bit upp från Quvintuss
Men ibland hinner dom inte dit

Fick syn på min svarta jägare baki ladugården..lojt utsträck på marken
så jag anade att han lagt ner något byte där och gick därför dit för att se efter
vad för slags djur han hade fångat
Det var en liten oskyldig fågel som låg framför hans tassar
Den levde än... så jag tog den försiktigt i mina händer och bar den till ett säkert ställe

Så nu kan jag bara hoppas att den kommer att klara sig
Skall gå dit om en stund igen och kolla hur den mår och om den har repat sig
Hoppas ,hoppas..förtretad blev jag ändå på Quvintuss..fast jag vet
Men det gör vare sig saken,situationen eller känslorna mindre jobbiga
Usch och fy så sorgligt..
Tänk om jag kunde få honom att lyssna på fågelsång istället
så han kunde koppla bort sina jaktinstinkter.. när det gäller fåglar


Quvintuss blev nog sur på mig för att jag tog fågeln ifrån honom
Det hördes på hans klagande jamande
Men det brydde jag mig inte om ..eftersom jag inte var särskilt nöjd över hans tilltag
ps. Fågeln klarade sig inte..

Men livet ÄR underbart ändå..det gäller bara att inte släppa ljuset ur sikte

Härifrån skogen önskar jag er alla en avkopplande och sinnesmjuk Fredag och helg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar